Næstved By

Næstved skal op i den bedste tredjedel i turisme

Hvordan Næstved bliver endnu mere attraktiv for turister? Foto : Rune Kristensen 

Først lancerede Det Konservative Folkeparti i Næstved et ambitiøst forslag på foreningsområdet, og nu kommer deres anden store politiske satsning: En ambitiøs plan for, hvordan Næstved bliver endnu mere attraktiv for turister. 

Visit Denmark har netop udgivet rapporten ”Turismens økonomiske betydning i Danmark”, der sætter tal på, hvor mange penge turisterne bruger i Danmark. Turisterne forbruger i alt 139,1 mia. kr. i Danmark heraf 899 millioner i Næstved Kommune. Næstved ligger dermed nummer 42 blandt landets 98 kommuner, når det kommer til turismeomsætning. Og det er denne placering, som de konservative vil forbedre.

Jeg mener ikke, at vi mangler hverken naturoplevelser eller strande. Vi har begge dele i vores kommune. Vi har faktisk Sjællands største, bredeste og bedste udbud af oplevelser til turister. Alt fra BonBon-Land og Holmegaard Værk til Karrebæksminde og Susåen er med til at gøre Næstved til en potentiel turismeperle. Vi skal bare være bedre til at sælge os selv” udtaler den konservative borgmesterkandidat Rune Kristensen.

Turisme som et erhverv

”Vi skal styrke Næstveds styrker og fokusere på de erhvervsklynger, der fungerer godt. Det er fx den grønne klynge og jurakyngen. Men et af de mest oversete erhverv, er turismeindustrien. Det er en branche, der har været hårdt ramt under corona, og vi skal sætte turbofart på udviklingen i Næstved, så vi kan komme op i den bedste tredjedel blandt kommunerne i Danmark. Vores turisme skaber vækst og jobmuligheder og finansierer velfærd, der kommer os alle til gode.”fortsætter Rune Kristensen, der samtidigt lancerer en ambitiøs plan for, hvordan Næstveds turismeerhverv kan blive forbedret.

Konservative forslag på turismeområdet:

  • Der skal udvikles en ny og mere ambitiøs strategi for, hvordan turismeerhvervet i Næstved Kommune kan udvikles. Synergien mellem de mange eksisterende tilbud skal udnyttes og vi skal aktivt tiltrække investorer til vores turismesektor.
  • Vi skal understøtte turismeerhvervet ved at arbejde for bedre rammevilkår og levere god og effektiv erhvervsservice. De private aktører er et kæmpe aktiv – også på turismeområdet.
  • Vi skal have flere overnatningsmuligheder. Næstved skal være en feriekommune.
  • Vi skal have flere borgere ud i naturen. Der skal udarbejdes en kommunal naturkanon, så flere borgere og turister vil benytte de naturtilbud og oplevelser, som er tilgængelige i lokalområdet.
  • Næstved skal være en turismekommune. Vi skal styrke fokus på outdoor med bedre adgang til og oplysning om vores naturområder, sikre cykelstier og styrket fokus på den blå turisme.
  • Vi skal understøtte udviklingen i bymidten, samt i Karrebæksminde og på Enø sammen med de erhvervsdrivende. Enø og Gavnø skal med i Ø-passet.
  • Der skal etableres et samarbejde mellem vores attraktioner, så vi brander Næstved som turismekommune.
  • Næstved skal fortsat være Sydsjællands handelshovedstad og vi skal have vores stolte historie frem i lyset.

Målsætningen er vækst i antal turister, og en plads blandt de kommuner, der ligger i den bedste tredjedel i 2025 målt på kommunernes turismeomsætning.

”Dette svarer til en turismestigning på 7 % de næste fire år, og det mener jeg er både ambitiøst og realistisk” afslutter Rune Kristensen.

Kommentarer