Samfund

Næstved mægler vil kapre de klimabevidste kunder

Tina Bülow med ejendomsmæglerbutikken RealMæglerne Næstved by Bülow i Næstved vil have fat i de klimabevidste kunder. Foto: Jacob Ljørring / RealMæglerne

Hos en af Danmarks største ejendomsmæglerkæder melder man nu kulør og rækker ud efter de klimabevidste kunder ved at gøre de grønne valg tilgængelige. Det betyder bl.a., at RealMæglerne får foretaget klimamålinger i butikkerne, mens kunderne kan signalere de grønne værdier, når boligen skal sælges – indsatsen går begge veje.

I ejendomsmæglerbutikken hos Tina Bülow i Næstved er alle bolighandler en Grøn Bolighandel.

Sådan har det været det seneste års tid. Det betyder bl.a., at handlen er papirløs, at der underskrives med digital signatur, og selv Til salg-skiltene er bæredygtige. Annonceringen er også 100 % digital, hvor al dokumentation i forvejen viser, at effekten er størst – og alle boligmagasiner, salgsopstillinger mv. sendes til kunden pr e-mail. Ingen tryk, ingen print.

– I forvejen var de fleste af vores koncepter og produkter, som fx Guldkøber®, RealMatch® og RealSyn®, digitale. Så skridtet til at være papirløs var egentlig ikke så langt, fortæller Tina Bülow, der er partner og ejer RealMæglerne Næstved by Bülow.

Fremtiden er grøn

Samtidig har alle salgsemner på RealMæglerne.dk en klimaberegner, der med udgangspunkt i data fra Energimærket viser mulighederne for energioptimering af boligen, og hvornår det kan forventes, at forbedringen er tjent hjem i form af energibesparelser – og den visualiserer den CO2-reduktion, som det medfører, når energiforbruget sænkes i boligen.

Filosofien er, at det er et fælles ansvar med kunderne at gøre bolighandlen i Danmark mere klimavenlig:

– Jeg har det sådan, at enten gør man det helt, eller også gør man det ikke. Derfor er alle bolighandler hos os Grøn Bolighandel. For os er fremtiden grøn, og den opgave skal vi løse i fællesskab med kunderne. Desuden er en grøn bolighandel jo mindst lige så effektiv og gennemsigtig som en traditionel bolighandel, så hvorfor ikke vælge dét, spørger Tina Bülow.

Klimamåling af butikken

Det er fortællingen om mange bække små, der er nøglen til et fælles udgangspunkt med kunderne. At kunne tage sagen i egen hånd og gøre sit:

– Vi har kunder, der specifikt vælger os, fordi vi deler de samme værdier med omtanke for klimaet; at ejerboligmarkedet via boligsalget kan skubbe til en grøn udvikling, og uden at gå på kompromis med formålet, nemlig at boligen bliver solgt hurtigt, til den rigtige pris og den rigtige køber, mener Tina Bülow.

Klimamålingen af butikken har nu ifølge Tina Bülow givet et indblik i, hvor det batter, når CO2-udledningen skal nedbringes:

– Jeg har en medarbejder, der samler til bunke og trækker al forbrugsrelateret over i en mappe, som så uploades i klimamåleren én gang om måneden. Det er ikke svært, men det er et spørgsmål om, at det indarbejdes som en naturlig del af hverdagen, så man husker at melde ind. Vi kan især se, at det er transporten, hvor vi kan gøre en forskel, og derfor er vores EL-cykel også en vigtig del af butikken i dag, fortæller hun.

iPad i stedet for en bunke papir

Ud over kørsel er det bl.a. EL, vand, varme, tryk/papir og affald, der måles på.

Én ting er, at CO2-aftrykket er faldet, men stoltheden i butikken er også steget, hvilket er lige så vigtigt som arbejdsgiver:

– Jeg kan mærke, at det er forbundet med arbejdsglæde at være en del af en ”sag” med et tydeligt budskab. Når man trækker sin iPad i stedet for en bunke papir op af tasken, og når man ankommer til kundemødet på EL-cyklen, slutter Tina Bülow.

Kommentarer