Vi skifter til vinterdæk som vinden blæser
Med december blev det officielt vinter. Men først i sidste uge ramte vintervejret for alvor Danmark, og det fortsætter med sne og frost i denne uge. Mere vintervejr kan komme de næste måneder. Derfor opfordrer Tryg de danske bilister til at få skiftet til vinterdæk, hvis de ikke allerede har gjort det.
Det kan ske få eller mange gange på en sæson. Men det sker som regel altid på et eller andet tidspunkt i løbet af vinteren, at Danmark rammes af sne, der tildækker gader og stræder. Alligevel kommer snevejret hvert år bag på en stor del af de danske bilister, som ikke har skiftet til vinterdæk, når den første sne falder.
Selvom anbefalingen lyder, at man skal skifte til vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader hele døgnet, er det for mange mennesker ikke er de 7 grader, der afgør, hvornår dækskiftet finder sted. Næsten hver anden danske bilist, som skifter til vinterdæk, skifter nemlig først, når den første nattefrost eller sne har lagt sig, når det bliver frostvejr om dagen, eller når det lige passer ind i kalenderen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Tryg.
“Sneen er kommet, temperaturen er faldet, og vi har flere gange set vintervejret strække sig helt ind i marts. Så det gælder om at få skiftet til vinterdæk nu, hvis man ikke allerede har gjort det. Det øger risikoen for uheld og skader markant, når man fx kører i snevejr med sommerdæk, og vi ser blandt vores kunder hvert år nogle, som kommer galt af sted på den konto,” siger Mogens Olesen, skadedirektør i Tryg.
Over dobbelt så mange skader i snevejr
Da vinterens første landsdækkende sne faldt om aftenen og natten til den 11. december 2017, hvor de hvide fnug kom i rigelige mængder, kunne det tydeligt ses på skadetallene hos Tryg de efterfølgende dage. Således blev der i dagene den 11. og 12. december anmeldt over dobbelt så mange bilskader end på de samme datoer i 2015 og 2016, hvor der ikke faldt sne.
“De skader, vi ser på grund af snevejr, er for det meste mindre skader såsom buler og skrammer på køretøjer. Men vi ser desværre også ulykker af mere alvorlig karakter, hvor der er sket såvel personskade som større materielle skader. Både de små og de store skader skyldes ofte, at bilisterne ikke har været tilstrækkeligt opmærksomme på, hvor dårligt de rent faktisk bremser i snevejr og derfor ikke har fået taget farten af i tide,” forklarer Mogens Olesen.
Han understreger samtidig, at vinterdæk ikke kun er en fordel i snevejr, men generelt i vinterføre med våde kolde veje, is, rimfrost og slud.
I Tryg udvikler man løbende tiltag, der skal hjælpe kunderne med at forebygge skader, ikke mindst i trafikken. I år har selskabet lanceret et nyt servicekoncept til sine bilforsikringskunder, Tryg Bilpleje, der indeholder to årlige hjulskifte, hjulopbevaring, sæsontjek af bilen med kontrol af dæktryk, oliestand, bremser, lys, lygter og styretøj m.m. Med i prisen på 99 kroner om måneden hører også en påmindelse, når det er tid til hjulskifte.
“Mange danske bilister bestiller hjulskifte, når det i princippet er for sent – altså når frosten har sat ind, eller den første sne har lagt sig. På det tidspunkt er der typisk lang ventetid på værkstederne, så man ender med at være fanget på de forkerte dæk. Vi håber selvfølgelig, at vi med et relevant koncept til en attraktiv pris kan være med til at reducere antallet af køretøjer på sommerdæk i vintermånederne,” fortsætter Mogens Olesen og tilføjer:
“Det er ikke lovpligtigt at køre med vinterdæk i Danmark. Men hvis man stadig har sommerdæk på, når vejene er blevet hvide, anbefaler vi, at man kun kører ud, hvis det er strengt nødvendigt. Og så bør man køre meget forsigtigt og være endnu mere opmærksom på sin fart end normalt, da man har brug for ekstra bremselængde for at kunne stoppe i sneen.”
FAKTA
I Danmark er det ikke lovpligtigt at køre på vinterdæk i vintermånederne, og derfor kan du rent juridisk køre på sommerdæk hele året rundt. Alligevel anbefales det, at du skifter til vinterdæk, når temperaturen er under 7 grader hele døgnet. Vinterdæk bremser nemlig bedre i vinterføre end almindelige dæk gør.
Ifølge loven skal dit dækmønster være minimum 1,6 millimeter. Dog anbefales det at skifte til nye dæk allerede ved et dækmønster på 3 millimeter, da dækkets egenskaber kan være væsentligt forringet i forhold til nye dæk, før de er slidt ned til 1,6 millimeter.
GODE RÅD
· Sørg for at få vinterdæk på bilen i god tid. Efterårsferien er typisk et godt tidspunkt, fordi der som regel stadig er ledige tider på værkstedet. Venter du derimod til, den første sne kommer, risikerer du, at værkstedet er fuldt booket og derfor ikke kan hjælpe dig med dit hjulskifte. Og så er du på den, hvis du ikke selv kan skifte hjul.
· Inden vinterdækkene sættes på bilen, bør du tjekke, om dit dækmønster er i orden. Vinterdæk slides hurtigere end sommerdæk, og da det er dækkets mønster, der leverer de gode egenskaber i dårligt føre, er det ekstra vigtigt at være opmærksom på vinterdækkenes mønsterdybde.
· Dækkenes alder er også vigtig, idet gummiet mørner og bliver stift med alderen, hvorved dækket mister sine gode egenskaber. Få dit værksted til at kontrollere dækkenes alder og tilstand, hvis du er i tvivl.
· Vær opmærksom på, at det i nogle lande, for eksempel Sverige, er påbudt at køre med vinterdæk i de kolde måneder. Så hvis du skal rejse til Sverige i perioden 1. december til 31. marts, skal du have vinterdæk på bilen.
· Hvis du skifter bilmåtter, er det et godt trick at lade de gamle måtter blive i bilen. De er nemlig gode at bruge til at komme fri af sneen, hvis du er kørt fast. Læg måtterne foran dækkene i kørselsretningen. Så kan de bedre få fat, når du trykker på speederen.
· Gør dørlisterne frostklar, så du undgår, at bildørene fryser til, når kulden kommer. Smør listerne i dine bildøre med silikonespray og tør efter. Så er du klar til travle, frostklare morgener.
· Tjek om det sprinkler- og kølervæske, du har på bilen, tåler frost. Er du i tvivl, kan du spørge på dit lokale værksted.
· Forvent, at det er glat – ofte overrasker isslag med ‘sort is’ og meget glatte veje.
Kommentarer