Vejdirektoratet tester smallere vognbaner
Kan den nye teknologi i bilerne være med til at sikre bedre udnyttelse af vores veje? Vejdirektoratet tester nu, hvor smalle vognbaner bilerne i fremtiden kan nøjes med.
I fremtiden kan bilerne formentlig køre på markant smallere vognbaner end i dag, uden at det går ud over trafiksikkerheden. Det vil gøre, at vi kan udnytte pladsen på vejene bedre og hjælpe fremkommeligheden. Vi mangler dog viden om, hvor smalle vognbanerne egentlig kan være. Derfor iværksætter Vejdirektoratet et nyt forsøg på området.
Særskilt spor til LKA-biler
Biler med såkaldt Lane Keeping Assistance kan holde vognbanen mere præcist, end hvis et menneske styrer bilen. Det kan give os nye muligheder for at udnytte de eksisterende veje bedre i en tid med stærkt stigende trafik.Blandt andet vil det give os muligheden for at etablere et ekstra smalt spor på vejene til biler med LKA-teknologi.
Smertegrænsen testes
Det nye forsøg skal teste, hvor smalle spor de moderne biler egentlig kan køre på. Tidligere forsøg har vist, at bilerne kan håndtere de typiske bredder på vognbanerne på motorvejene, som er 3,5 meter, mens de får problemer, hvis bredden reduceres til 2,5 meter. Den nye test skal vise Vejdirektoratet, hvor smertegrænsen for LKA-teknologien går.
Helt konkret skal testen gennemføres med 3-4 biler med LKA, som skal køre på fem midlertidige strækninger med varierende vognbane-bredder. Resultaterne fra testen skal bruges til Vejdirektoratets arbejde med at finde nye løsninger på den stigende trængsel på vejene og til planlægning af fremtidens infrastruktur.
Fakta
• Vejdirektoratet vil teste 3-4 biler med LKA på fem særligt etablerede baner på Karup Flyveplads. Banerne er 200 m lange med forskellige bredder fra 2,5 til 3,0 m.
• Cirka ni procent af alle solgte nye biler i Danmark i 2017 var udstyret med LKA. Forventningen er, at andelen vil stige i de kommende år.
• Trafikken på motorvejene er steget med over 31% siden 2010.
Kommentarer