Næstved By

Vejdirektoratet anbefaler den nordligste linjeføring

Vejdirektoratet anbefaler at man vælger Linje A, den nordlige linjeføring af den nye motorvej mellem Næstved og Rønnede.

Fredag den 7. april har Vejdirektoratet har indstillet linje A, den nordligste linjeføring, som deres anbefaling til, hvor en ny motorvej mellem Næstved og Rønnede skal ligge.

Både Næstved og Faxe Kommune har ligeledes peget på linje A.

Læs også: Motorvejen Næstved-Rønnede er et skridt nærmere

Vejdirektoratet har dog foreslået et par ændringer i forlængelse af den offentlige høring:

  • Ved Holme-Olstrup flyttes motorvejen cirka 100 meter længere mod nord. Det vil gøre motorvejen en lille smule længere men samtidig nedbringe støjgenerne i den nordlige del af byen
  • I Hesede Skov anlægges den eksisterende landevej Rute 54 som en 2 minus 1-vej i stedet for en cykelsti. Derved vil man opnå den fordel, at landbrugskøretøjer kan benytte vejen.
  • Slettehavevej ved krydsning af motorvejsramperne til Sydmotorvejen foreslås lukket.
Der vil køre mellem 17.000 og 20.000 biler i døgnet på en ny motorvej i forslag A, og den vil aflaste den eksisterende Rute 54 med mindst 10.000 biler dagligt, viser Vejdirektoratets trafikberegninger.
Prisen for motorvejen – med de ovenstående ændringer – vil ligge på 1.560 millioner kroner (i 2017-priser). Og den vil have en samfundsøkonomisk forretning på 3,9 procent.
Forud for indstillingen har Vejdirektoratet foretaget en såkaldt VVM-undersøgelse. VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet. Og Vejdirektoratet har blandt andet undersøgt linjeføringernes indvirkninger på naturen og lokalmiljøet, ligesom de arealmæssige konsekvenser er blevet vurderet.
Vejdirektoratet har også gennem forløbet afholdt flere offentlige møder og høringsfaser, hvor lokale borgere og virksomheder er blevet informeret om undersøgelsens fremdrift og har kunnet stille deres egne ideer og forslag.
I forbindelse med disse høringer og offentlige møder har Vejdirektoratet været i mundtlig eller skriftlig dialog med hundredevis af lokale borgere og virksomheder.
– Dialogen med de lokale borgere og virksomheder har haft stor værdi for os, og den har været medvirkende til nogle af de konkrete ændringer, som vi har indarbejdet i det forslag, som vi nu indstiller, siger Ulrik Larsen, der er projektchef ved Vejdirektoratet.

Beslutningen ligger nu hos transportministeren, der allerede nar indbudt forligspartierne til forhandlinger om Næstved-Rønnede motorvejen lige efter påske.

Før motorvejs-projektet kan gennemføres skal der findes en stor pose penge. Projektet er beregnet til at koste 1,6 milliarder kroner men Folketinget har kun afsat 350 millioner kroner. Desuden skal der vedtages en anlægslov i Folketinget.

Kommentarer