Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne
Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne – og især i de unge
idag torsdag 14. februar er det Valentinsdag, og kærlighedsdagen har for alvor bidt sig fast hos danskerne. Interflora melder om en fremgang på hele 73 pct. fra 2013 til 2018, og salget forventes, ifølge administrerende direktør Søren Flemming Larsen, endnu større i år. Mærkedagen får mere og mere fat i de unge, men dagen er også en oplagt mulighed for dem, der er ældre, til at ruske op i romantikken.
Trods behørig dansk skepsis over nye – og især amerikanske – traditioner, har danskerne for alvor taget kærlighedsdagen Valentinsdag til sig. Det er især det yngre (og nok nyforelskede) danskere, som fejrer deres kærlighed med gaver, middage og biografture.
På blot fem år er dagen salgsmæssigt steget med 73 pct. hos Interflora – herunder en stigning med hele 30 procent sidste år. Og trods den store fremgang så forventer blomster- og gavekæden at endnu flere danskere vil sende hinanden kærlige hilsner i år.
– Danskerne har taget Valentinsdag til sig, og sidste år oplevede vi – alene på interflora.dk – en fremgang på 30% i salget på mærkedagen. Blomster er kærlighedens sprog, og med mærkedagens blomstrende popularitet forventer vi i år igen en fremgang i salget, siger Søren Flemming Larsen.
Valentinsdag er for os alle
Ifølge en rapport fra Dansk Erhverv er det hele 39 pct. af de unge under 30 år, som har taget mærkedagen til sig, men hos Interflora oplever man også, at ’de ældre’ benytter dagen til at hylde kærligheden.
– Mærkedagen er for dem, der gerne vil hylde kærligheden og give deres nærmeste ekstra opmærksomhed. De senere år har dagen for alvor bidt sig fast hos de unge og nyforelskede, men i en travl hverdag fyldt med praktiske gøremål, kan mærkedagen være en god anledning for os alle til at huske på romantikken og den livslange kærlighed, siger Søren Flemming Larsen.
Kommentarer