Næstved By

Togtrafiken på Sydbanen vil være påvirket i månedsvis

De sjællandske hårdtprøvede pendlere på Nordvestbanen og Sydbanen må finde knap to måneders mere tålmodighed frem. DSB skal i hvert fald bruge frem til 23. marts for at få efterset alle ME-lokomotiver. Det oplyser Sjællandske.

To af 35 år gamle lokomotiver, der især trækker de sjællandske dobbeltdækkerregionaltog, fik i fredags konstateret begyndende brud på akslerne.

Første melding lød, at togtrafikken ville være påvirket i denne uge – med timedrift til og fra København på Kalundborg-Holbæk samt Nykøbing F-Vordingborg-Næstved-strækningen suppleret med togbusser.

– Vi har sat et omfattende analysearbejde i gang for at se, hvordan vi kan løse det. Men processen med at få ME-lokomotiverne i drift er relativt lang, siger Dan Stig Jensen, chef for DSB’s driftsværksteder, til avisen

Han kan dog opmuntre de togrejsende en smule.

– Så snart vi er færdigt med et lokomotiv, bliver det sat i drift. Det første regner vi med, kører fra på mandag. Men vi har valgt at tage alle ME-lokomotiverne ud af drift, fordi revner i akslerne i yderste konsekvens giver en risiko for akselbrud. De begyndende revnedannelser kan ikke ses og vurderes med det blotte øje, når akslerne er monteret på toget. Vi ønsker ikke, at vores kunder eller medarbejdere skal udsættes for nogen potentiel sikkerhedsrisiko

De begyndende revner blev opdaget ved et rutinemæssigt vedligeholdelseeftersyn:

– Vi reagerer på en indikation, men vi kunne ikke have opdaget det før, siger Dan Stig Jensen.

Hjulsættene afmonteres på DSB’s værksteder i København og transporteres til værkstedet i Aarhus. Hvert ME-lokomotiv har seks aksler, så med 33 ME-lokomotiver er der omkring 200 aksler. Der går knap en uge fra den enkelte aksel er demonteret, til den er undersøgt og kan monteres igen.

– Når det tager så lang tid, skyldes det, at hver aksel skal igennem flere processer med varmekrympning og efterfølgende afkøling. Alene afkølingen skal ske tre gange og tager 24 timer hver gang. Ud over det skal der lægges undersøgelsestid og f.eks. afslibning af den enkelte aksel til, forklarer Dan Stig Jensen,

Han understreger, at der både er kaldt ekstra folk på vagt og igangsat overarbejde på værkstederne.

Tirsdag morgen havde DSB nået at undersøge 12 aksler.

Kommentarer