Næstved By

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Transportminister Benny Engelbrecht er lørdag i Vordingborg for at markere genåbningen af strækningen Næstved-Vordingborg og sige tak for tålmodigheden til passagererne efter et halvt år med omfattende fornyelse og opgradering af banen.

En gennemrenoveret og ombygget station med ny gangbro, nye elevatorer, nyt spor og ny parkeringsplads i Vordingborg er lørdag formiddag rammen, når transportminister Benny Engelbrecht sammen med Banedanmark og Vordingborg Kommune kan sige tak for tålmodigheden til passagerer og naboer til banen efter et halvt år uden tog.

– Jeg er fuldt ud opmærksom på, at de sidste fem måneder har været en udfordring for pendlerne, og jeg vil derfor gerne sige tak for tålmodigheden. Passagererne til/fra Nykøbing Falster skal desværre fortsat være tålmodige frem til den 29. september, hvor togdriften vil blive genoptaget på strækningen. Men hverdagen bliver nemmere for passagererne mellem Vordingborg og Næstved efter genåbningen på mandag, hvor de ikke længere skal tage togbusser, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:

– Og vi har bestemt noget at se frem til. Udbygningen af Ringsted-Femern Banen vil give passagererne kortere rejsetider, færre forsinkelser og sikre en mere stabil drift, når den står færdig. Det vil gøre en stor forskel både for den enkelte passager og for hele regionen, da det vil gøre det nemmere og hurtigere at komme til og fra København og binde det danske transportnet endnu tættere sammen med det europæiske, når Femern Bælt-forbindelsen forventes at åbne i 2028.

Banedanmark har gennem den lange spærring brugt tiden effektivt på at gøre banen klar til fremtidens behov. Lundby og Vordingborg Stationer har været igennem store ombygninger, og 14 broer er ombygget, så de er klar til den kommende elektrificering af banen. I Ring og Remkolde på Sydsjælland er der bygget pæledæk i undergrunden for at stabilisere jorden, der er opsat støjskærme og kurver er ‘rettet’ ud, så farten kan øges flere steder.

– Vi er meget tilfredse med at kunne levere en jernbane tilbage til passagererne i topform. Både nu og til fremtiden. Udover mange synlige opgraderinger af banen vil passagererne også kunne opleve bedre komfort og mere stabil drift, når togene igen kører mandag morgen, siger Klaus S. Jørgensen, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark.

Når Ringsted-Femern Banen er færdigudbygget, vil mere end 100 broer være ombygget for at være klar til den kommende elektrificering, der vil være dobbeltspor fra Ringsted til Holeby, banen er gjort klar til højere hastighed og nyt signalsystem er installeret.

De to sidste etaper af dette års fornyelsesarbejde på Ringsted-Femern Banen bliver afsluttet, når togene igen begynder at køre mellem Orehoved og Vordingborg den 8. september og mellem Nykøbing F. og Orehoved den 29. september.

Genåbningen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg bliver markeret med taler ved projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark Klaus S. Jørgensen, transportminister Benny Engelbrecht og borgmester i Vordingborg Kommune Mikael Smed.

Derudover vil der være musikalsk indslag ved Prins Jørgen Garden og der vil være underholdning til de mindste.

Program for dagen lørdag den 31. august. Alle tidspunkter er cirkatider:

11:00 Projektdirektør for Ringsted-Femern Banen Klaus S. Jørgensen byder velkommen
11:05 Transportminister Benny Engelbrecht holder tale
11:10 Borgmester i Vordingborg Kommune Mikael Smed holder tale
11:15 Den røde snor op til den nye gangbro klippes.
11.20 Optog med den lokale garde, Prins Jørgen Garden.
11:20-12:00 Mød medarbejdere fra projektet
12:00 Tak for i dag.

 

Strækningen Næstved-Vordingborg åbner igen for togtrafik mandag morgen den 2. september 2019
Anlægsarbejderne er et led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, et datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S
Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t for persontog
Ringsted-Femern Banen har et samlet budget på 9,5 mia. kr. (2015-priser)
Opgraderingen af banen er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter tunnelen under Femern Bælt.
Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr. (2015-priser)

Kommentarer