Næstved By

Store trafikgevinster til Næstved og øvrige Sydsjælland

De kommende år vil borgere i Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lollands kommuner få store tidsgevinster af den kommende Femern-forbindelse, viser en ny rapport fra analysevirksomheden Incentive.

– Den opgraderede forbindelse giver en række fordele for hele Sydsjælland, og denne rapport understreger, hvor stor forskel effektiv infrastruktur gør. Rejsetid er spildtid, og der er ingen tvivl om, at forbedringerne vil gøre det endnu mere attraktivt at bo, uddanne sig og arbejde på Sydsjælland, siger Carsten Rasmussen, borgmester i Næstved Kommune.

Selve Femern-tunnelen ventes først at åbne i 2028, men allerede de kommende år vil togrejsende på Sydsjælland mærke forbedringer på Femern-Ringsted banen, der er en central del af projektet. Rejsetiden sænkes markant på strækningen.

Udretning af kurver, elektrificering og anlæg af nye spor vil gøre det muligt at øge hastigheden fra 160 km/t i dag til 200 km/t. En togrejse mellem Nykøbing-Falster og København, der i dag tager 1 time og 34 minutter, kan fra 2021 skæres ned med en tredjedel.

Gevinst på 256 millioner kroner

Rapporten konkluderer, at den årlige gevinst i form af rejsetidsbesparelse har en værdi  205 millioner kroner i 2021. Når en ny Storstrømsbro og elektrificeringen er færdig i 2024, vil den årlige gevinst stige til 256 millioner. Frem til åbningen af Femern-tunnelen i 2028 vil den samlede gevinst være på to milliarder kroner.

Rejsetiden har ikke kun betydning for pendlerne og andre togrejsende, men også for huspriser, bosætning, og adgang til job og uddannelse i de fire kommuner, hedder det i rapporten.

I dag pendler knap 14.000 mellem de fem kommuner Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Næstved og Ringsted. Alene fra Næstved pendler 5.000 personer til hovedstadsområdet. Opgraderingen af banen har et budget på 9,5 milliarder kroner, der finansieres af Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, via indtægter fra den faste forbindelse og tilskud fra EU.

 

Kommentarer