Næstved By

Slæbebåden Enøs sidste tur under Græshoppebroen

Næstved Havn har nu solgt slæbebåden/isbryderen Enø, hvem der har købt det aldrende skib, og prisen vil man ikke oplyse om fra Havnens side.

 

Tekst og foto: Preben Madsen / Media Næstved.

Tirsdag formiddag stævnede slæbebåden ud gennem Græshoppebroen i Karrebæksminde for sidste gang, kursen er ukendt. Enø har de seneste år kun været brugt til at transportere julemanden ind til Næstved, og hR ellers kun ligget klar til isbrydning mellem Næstved og Karrebæksminde, få gange har den også været brugt som musikscene ved havnekajen i Karrebæksminde.
Om Næstved Havn vil anskaffe sig et nyt fartøj, da de nu har mistet både slæbebåden Enø og det mindre fartøj Gavnø som forliste på Karrebæk Fjord marts 2018, er der ingen oplysninger om. Ved eventuelle isproblemer i kanalen vil Næstved Havn købe sig til en løsning udefra.

Den tidligere slæbebåd der kom til Næstved hed også Enø, den blev bygget i Holland i 1914 som bugserfartøj, prisen var 25.500 gylden = 38.300 kr. maskinen var en 100 hk. dampmaskine, kullageret på båden var 4 tons.
Motoren blev senere udskiftet med en 500 hk. Alpha Diesel, maskinen blev senere neddroslet til 350 hk. Udskiftningen af motoren skete i 1953.
I 1971 foretog man en større ombygning af den gamle Enø I. Træstyrehuset blev udskiftes med et af aluminium, det sidder nu på Enø II. der blev også monteret et Furuno Ekkolod og en VHF radio. Det blev udført hos J.Ring Andersen i Svendborg.
I 1979 går det desværre helt galt, Enø pådrager sig meget store skader og lækager ved isbrydning i Karrebæk Fjord, og det bliver derfor besluttet at ophugge skibet. Den 21. september 1979 slæbes Enø I til Sakskøbing skibsværft for at  blive skrottet, men inden skrotningen demonteres styrehus, pullerter mv. De afmonterede dele bliver så senere monteret i en nybygning med navnet Enø II. Den nye slæbebåd blev leveret til Næstved Havnevæsen som bugserbåd/isbryder d. 15. december 1979 og kostede 1,2 mill kr.
Det er denne båd der nu har haft sin sidste tur på kanalen i Næstved. Motoren og flere andre dele er arvegods fra den tidligere Enø I.

Kommentarer