Næstved By

Sejler det for Byrådet og havnen?

Se billedserie

Skrevet af: Søren Revsbæk

Det er måske løssluppent at sige, men det virker ærlig talt som om, at det sejler lidt for borgmester og byråd, når det gælder Næstved Havn.

I år 2020 arbejdede man med plan om havnebyggeri på mindst 130 mio. kr. på Ydernæs.
I sommeren 2020 mente borgmesteren at havnen burde lukke.
I juni 2021 besluttede et enigt byråd (altså: Alle partier og byrådsmedlemmer – også de som blev genvalgt i november ´21) at bygge en mini-havn ved Stenbæksholm.
I oktober 2021 skulle man pludselig tænke sig om igen!

Sandelig ligger der nu åbenbart igen en stor plan for udflytning til Ydernæs!

Hvad skal man efterhånden tro? På Byrådets kun 14 måneder gamle beslutning om Stenbæksholm, eller Ydernæs, eller…ingenting?

Måske forvirringen skyldes, at man gerne vil være ven med alle. Og at man politisk kvier sig ved at konstatere det indlysende: Næstved har ikke fremtid som stor havneby.

Næstved havn blev bygget af hensyn til Maglemølle Papirfabrik og sekundært Holmegårds Glasværk. Reelt var det også Papirfabrikken som betalte. Det var store lokale virksomheder, masser af arbejdspladser og stor betydning.

I dag er det kun Ardagh som er i den kategori. Også Verdo, Næstved Sten og Grus m.v. er gode virksomheder, absolut, men indlysende ikke i samme liga som Ardragh er, og Papirfabrikken var.

Den uundgåelige konklusion er derfor, at der er ikke brug for nogen stor havn.
For, en ny havn vil stadig være en indlandshavn, med kanal, med Karrebæksmindebro og alle mulige protester og miljøforhindringer i byggeriet, som vil kunne slide enhver havnebestyrelse op.

Det der er brug for er at servicere Ardagh og så i øvrigt udvikle inderhavnen i årene der kommer.

Den erkendelse er svær, for man vil gerne være ven med alle og på et papir kan man sagtens stille regnestykker op, som viser det måske kan løbe rundt. Men papir er taknemmeligt og som det blev dokumenteret sidste år, så er det ganske få arbejdspladser havnen skaber. Og virksomhederne, ja de kan flytte, hvis de får et bedre tilbud i Vordingborg, Køge, Kalundborg eller et andet sted.

Princippet bag sidste års kun 14 måneder gamle forlig, var derfor ikke så useriøst: En mindre kajanlæg, minimal investering og hvis nogen vil mere, så må de selv betale.

Det bliver interessant at se, hvad drøftelserne nu ender med. Pengene sidder jo løst for tiden, tænk f.eks. merforbrug på svømmehal.

I al stilhed vil jeg blot påpege, at de mange millioner, som ligger i havnens kasse, jo også kan bruges til nødvendige kommunale investeringer: Ny skole ved Stenlængegård, renovering af børneinstitutioner, vedligeholdelse af vejanlæg etc.

Havnen er kommunens, d.v.s. vores alle sammens og man bør ikke bruge pengene på havnebyggeri, “bare fordi” de er der.

Dette er et læserbrev indsendt af Søren Revsbæk. Du kan også indsende et læserbrev under INDSEND NYHED i topmenu. 

Kommentarer