Ny Næstved-motorvej kan blive betalingsvej
Den nye regering går ind for brugerfinansiering af nye infrastrukturprojekter, deriblandt måske motorvejen mellem Rønnede og Næstved.
Den nye regering ønsker en effektiv infrastruktur, som binder Danmark sammen, så borgerne lettere kan komme på arbejde og besøge familie og venner og virksomhederne og deres kunder hurtigt kan få transporteret deres varer. De vil derfor undersøge, om kommende infrastrukturprojekter kan finansieres af brugerne.
’Regeringen ønsker at bygge videre på erfaringerne fra projektet for bygning af Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund og undersøge mulighederne for hel eller delvis brugerfinansiering af konkrete nye infrastrukturprojekter.’ står der i kapitel 11 i regeringsgrundlaget.
Man kan downloade regeringsgrundlaget fra Ststaministeriets hjemmeside (pdf).
Læs også: Byrådene i Faxe og Næstved afholdt fælles møde om Rute 54
Under ministeroverdragelsen i Transport- og Bygningsministeriet mandag bad Ingeniøren den nye transportminister, Ole Birk Olesen om at fortælle lidt mere om regeringens ambitioner på området.
– Målet er at finansiere flere projekter med offentlig-private partnerskaber, hvor private selskaber finansierer, udfører og vedligeholder offentligt byggeri, siger den nye transportminister Ole Birk Olesen til Ingeniøren. Og han fortsætter:
– Idéen er at se, om der er nogle gode infrastrukturinvesteringer, som vi ikke har råd til at foretage nu, men som vi eventuelt kan få råd til at foretage, hvis vi inddrager nogle private investorer. Det er det, der skal undersøges.
De såkaldte OPP-projekter får typisk investeringen hjem igen via brugerbetaling. Der er flere eksempler på at offentlige bygninger i Danmark, såsom skoler, parkeringshuse, retsbygninger og politistationer er blevet opført som OPP projekter, hvor investeringen kommer hjem igen i form af husleje.
I lande som Frankrig, Spanien, Grækenland og Portugal er mange motorveje, letbaner, tog- og broforbindelser udført som OPP projekter.
Flere private selskaber, herunder fem pensionskasser har allerede tilbage i 2012 udtrykt interesse i at investere i infrastrukturprojekter via OPP. Det viser en rapport som er udgivet af ATP, PFA, PKA SamPension og PensionDanmark. Rapporten kan downloades fra PKA’s hjemmeside (pdf)
De peger i rapporten blandt andet på en havnetunnel i København, bro over Roskilde Fjord og den ny motorvej mellem Næstved og Rønnede som mulige investeringsemner.
– Stat, regioner og kommuner står i de kommende år over for massive offentlige investeringer, hvor OPP-modellen i mange tilfælde vil være oplagt at benytte til gavn for samfundet, investorerne og i sidste ende vores medlemmer. Vi ser derfor et stort potentiale i OPP-projekter helt i tråd med, at vi har en målsætning om at øge investeringer i infrastruktur med 10 milliarder kroner i løbet af få år,« udtalte adm. direktør for PKA Peter Damgaard Jensen dengang til Ingeniøren.
Første infrastruktur-OPP-projekt
Det første danske infrastrukturprojekt der blev udført i et offentlig-private partnerskab, er Sønderborgmotorvejen, der går fra motorvej E45 ved Kliplev og slutter ved Alssundbroen og Sønderborg, hvor der er motortrafikvej videre til Sønderborg C-Ø og til det øvrige Als.
Motorvejen åbnede den 31. marts 2012.
Kommentarer