Næstved By

Region Sjælland skal hænge sammen – også trafikalt

Region Sjællands regionale og kommunale formandskab var på besøg hos den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) for at drøfte behovet for en god infrastruktur. Ministeren var glad for at høre, at regionen og kommunerne stod sammen om en række fælles prioriteter og var positiv over for at besøge regionen.

Regionsrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen, KKR Sjællands formand og borgmester i Solrød Niels Hörup og næstformand i KKR Sjælland og borgmester i Lejre Carsten Rasmussen var den 28. august 2019 på besøg hos transportminister Benny Engelbrecht (S). Formålet med mødet var at fortælle ministeren, at på Sjælland står man last og brast omkring en fælles prioritering af nye infrastrukturprojekter. Og det er vigtigt, fordi meget peger på, at der inden længe igangsættes forhandlinger om en ny, stor infrastrukturaftale.

Man må sige, at vi blev taget godt imod, siger regionsrådsformand Heino Knudsen.

Ministeren var meget positiv over for den sjællandske musketer-ed om at stå sammen om vores ønsker til ny infrastruktur. Og når man tænker på, at der snart skal indgås en stor aftale om nye trafikprojekter, så er det jo godt at høre, fortsætter regionsrådsformanden.

Tre topprioriteter

Også de to borgmestre var glade for mødet. Borgmester i Solrød og formand for de sjællandske kommuner i KKR Sjælland Niels Hörup siger:

Vi har jo tre topprioriteter. Den første er, at vi får færdiggjort motorvejen til Kalundborg, som er Danmarks største erhvervsområde. Det er på høje tid at få den bygget, og den har egentlig været aftalt et par gange. Der bør spaden snart gå i jorden.

Den anden prioritet er at etablere første etape af den sjællandske tværforbindelse – fra Rønnede til Næstved. Næstved er en stor by – og den største uden en motorvejsforbindelse. Den tredje prioritet er at bygge resten af den sjællandske tværforbindelse fra Næstved over Slagelse til Kalundborg.

Niels Hörup siger videre:

Vi ved, at disse projekter er meget vigtige for vores virksomheder som fx Novo Nordisk i Kalundborg og Ardagh Glass ved Næstved og for borgerne i Sjælland. Vi har efter mødet i dag klare forventninger om, at projekterne kommer med i en kommende infrastrukturaftale. Men erfaringen siger dog, at vi skal vente med at åbne champagnen til anlægsbevillingen er givet. Derfor fastholder vi også vores fælles pres på minister og ordførere.

Den kollektive trafik er også vigtig

Borgmester i Lejre Carsten Rasmussen påpeger vigtigheden af den kollektive trafik i Region Sjælland:

Vi var jo meget begejstrede, da Togfonden arbejdede med det, vi kalder ‘Den sjællandske timemodel.’ Det vil sige, at vi skal have transporttider på under en time fra Falster og Kalundborg til København. Vi har bestemt ikke glemt idéen som en måde at gøre det mere attraktivt at bruge den kollektive trafik, siger Carsten Rasmussen og fortsætter:

På samme måde ønsker vi også, at vi får etableret flere Parker&Rejs-anlæg. Så kan man let stille bilen på en station og tage toget ind mod byen. Behovet er stort med de mange pendlere, der bor i regionen – og vi oplever jo markant nettotilflytning i flere kommuner.

Femern-forbindelsen bliver en gamechanger for hele Danmark

Også Femern-forbindelsen blev drøftet på mødet. Tunnelen bliver afgørende for sammenhængen mellem Danmark og resten af Europa – og ikke mindst har den store grønne potentialer.

Heino Knudsen siger:

Vi var rørende enige om, at vi mangler at udnytte det grønne potentiale i Femern-forbindelsen. Muligheden for at læsse gods fra bil til bane vil betyde færre lastbiler og mindre CO2 gennem Sjælland og øerne.

Heino Knudsen fortsætter:

Jeg fik en fornemmelse af, at ministeren virkelig prioriterede Femern-forbindelsen. Det er jeg glad for. Den type opmærksomhed har vi brug for, så vi kan få det bedst mulige udbytte af forbindelsen til gavn for hele vores region.

Og en invitation til Benny Engelbrecht

De tre gæster gav Transportministeren en invitation til at komme til Region Sjælland. De vil gerne vise ham – i virkeligheden – hvad de tre motorvejsprojekter faktisk kan betyde for geografien.

Ministeren takkede ja på stedet. Det forventes, at ministeren kan besøge Region Sjælland inden årets udgang.

Baggrund

De 17 kommunalbestyrelser og regionsrådet i Region Sjælland er enige om at fremme tre vejprojekter i prioriteret rækkefølge: 1) Færdiggørelse af Kalundborgmotorvejen helt frem til Kalundborg, 2) motorvej mellem Næsted og Rønnede og 3) den resterende tværforbindelse Næstved-Kalundborg. Det fremgår også af deres fælles trafikudspil “Sjælland baner vejen frem”.

Fakta

Infrastrukturudspillet “Sjælland baner vejen frem” kan læses her:

Sjællands infrastruktur er blandt landets allermest belastede trafikstrækninger, hvor både lokal, regional, national og international trafik konkurrerer om pladsen.

Kalundborg er eneste vækstcenter i Danmark, som ikke har tilknyttet adgang til motorvej (Kilde: COWI).

Næstved er Danmarks 15. største by – og den største by i Danmark, som ikke er forbundet til omverdenen med en motorvej. Næstved er en del af arbejdsmarkedsoplandet til København – hver dag pendler ca. 15.500 mennesker ud af Næstved for at komme på arbejde i Hovedstaden og de øvrige sjællandske kommuner. Ca. 8.500 mennesker pendler ind i Næstved.

Den sjællandske tværforbindelse Kalundborg-Slagelse-Næstved (Rute 22) vil fuldt udbygget spare trafikanterne for omkring 4.000 timers transport dagligt, og det tal vil stige med øget brug (Kilde: Rambøll) .

Flere end 95.000 borgere pendler fra Region Sjælland til Region Hovedstaden for at arbejde hver dag, mens over 30.000 pendler den anden vej (Kilde: Region Sjælland).

Borgerne i Sjællandsregionen har danmarksrekord i pendling. I gennemsnit kører sjællænderne 62 kilometer dagligt for at komme på arbejde, mens sønderjyderne og fynboerne i Region Syddanmark i snit pendler 45 kilometer om dagen (Kilde: Region Sjælland).

Kommentarer