Portrætserie: Bagom din torvehandler
Næstved Netavis bringer i disse uger artikler om de spændende personer, der uge efter uge står på Axeltorv i sne, regn og sol, for at sælge frugt og blomster fra deres små boder. I forrige uge mødte vi Birthe Hansen, i sidste uge mødte vi Axeltorvs yngste torvehandler Christina, og i denne uge møder vi Helle.
Af Birgitte Grejsen Møs.
Navn: Helle Kapler.
Uddannelse: Rejsekonsulent, hvorefter hun har arbejdet 25 år i rejsebranchen.
Job: Udover sit ynglings job på torvet, laver hun regnskab for diverse mindre firmaer.
Alder: 54 år.
Civilstatus: Gift.
Børn: 3
Helles fritid: Rejser, natur og mad.
Hvordan og hvornår startede du med salg på Axeltorv?
-Jeg elsker blomster, og er helt vild med at dekorere. Så i 2009 tænkte jeg, det skulle prøves.
-Jeg synes generelt, at det er dejligt, at være på torvet. Der er selvfølgelig dage, hvor det vi alle taler om vejret, der har en negativ virkning på os. Men synes vi er gode til at bevare en positiv holdning, fortæller Helle.
Artikel forsætter under foto:
Har du en sjov oplevelse fra Axeltorv som du vil fortælle om?
– Jeg vil hellere kalde det gode oplevelser. Vi får fra altid positive ord de faste kunder på torvet. Kunder der kommer fra oplandet, har ofte også positive bemærkninger, om at det mangler i deres by, forklarer Helle
Hvordan er fremtiden for Axeltorv?
– Jeg tænker, det der skal arbejdes på er, at ændre folks adfærd. Der er desværre en tendens til, at hvis det er dårligt vejr, tror folk vi torvehandlere bliver indendøre og beklager os over vejret. Husk hver dag er en gave!
Dernæst er vi i kamp mod internettet. Vi kan ikke konkurrere på pris, men på kvalitet og service. Det skal siges højt ligeså mange gange, det kan lade sig gøre. Vi erhvervsdrivende bliver også nød til, selv om omsætningen falder, at bruge midler og energi på at tænke ud af “boksen” og fornye os. Vi skal bruge energi på “snakken” med familie, venner og bekendte om, hvor vigtigt det er at bruge vores by, mens den stadig er i live. Jeg tror, det nok skal ændre sig, når generation “køb på nettet” er ovre.
Dernæst er vi i kamp mod internettet. Vi kan ikke konkurrere på pris, men på kvalitet og service. Det skal siges højt ligeså mange gange, det kan lade sig gøre. Vi erhvervsdrivende bliver også nød til, selv om omsætningen falder, at bruge midler og energi på at tænke ud af “boksen” og fornye os. Vi skal bruge energi på “snakken” med familie, venner og bekendte om, hvor vigtigt det er at bruge vores by, mens den stadig er i live. Jeg tror, det nok skal ændre sig, når generation “køb på nettet” er ovre.
Jeg håber, at vi klarer den så længe, afslutter Helle
Mød Helle hver onsdag og lørdag formiddag på Axeltorv Næstved.
Kommentarer