Næstved By

Politisk opbakning bag kraftige pendlerprotester mod forringet togdrift

Pendlere fra Sydsjælland og herunder også pendlere fra Næstved protesterer nu kraftigt mod gentagne aflyste afgange, forsinkelser og pladsmangel på togene i regionen.

– Vi føler os som gidsler, og jeg synes det er helt grotesk, at der ikke kommer en løsning på problemerne, siger Carsten Hansen til TV ØST. Han pendler dagligt fra Næstved til København for at komme på arbejde.

Både på Sydbanen fra Nykøbing Falster via Ringsted til København, og på Nordvestbanen, som kører mellem Kalundborg, Holbæk, Roskilde og til København, melder pendlerne om kritisable forhold.

Flere gange har pendlerne i Næstved oplevet, at togene er overfyldte, så man ikke kan komme med toget. De mange frustrationer skaber, ifølge pendlerne, en opkørt stemning på stationen.

Problemerne startede i slutningen af januar, da DSB opdagede, at deres ME-lokomotiver slog revner i akserne. Lokomotiverne bliver brugt til at trække dobbeltdækkertogene, og derfor måtte 33 af den type toge fjernes fra Syd- og Nordvestbanerne.

Ifølge DSB bedres situationen om kort tid, da DSB løbende har sat lokomotiver ind, efterhånden som de bliver klar til at køre igen.

Men det er ikke godt nok, mener pendlerne. Ifølge dem er situationen nu så tilspidset, at DSB bør gøre noget nu.

Borgmester Carsten Rasmussen tilslutter sig pendlernes kritik:

– Situationen er ikke holdbar, så der skal findes nogle løsninger. Og så vil vi gerne have nogle drøftelser med DSB om, hvad fremtiden bringer – både på den meget korte bane, men også på en lidt længere bane. Hvordan forbedrer vi forholdene for pendlerne? For der er rigtig mange fra Næstved, der pendler mod Hovedstaden hver evig eneste dag, siger Carsten Rasmussen til TV ØST.

– Vi vil jo gerne have at folk bliver boende i Næstved og betaler skat her, så må de gerne arbejde alle andre steder rundt, men vi frygter jo selvfølgelig, at hvis ikke der bliver bedre forhold, så er der måske nogle, der vælger at sige: ”Jamen det her, det kan vi ikke. Vi kan simpelthen ikke få hverdagen til at hænge sammen, så vi må simpelthen flytte fra Næstved”, lyder det fra Carsten Rasmussen.

Også Magnus Heunicke er kritisk og han vil nu forsøge at råbe Folketinget op.

– Vi er flere partier, der skubber på nu her. For hvis ikke vi råber op, så sker der ikke noget. Og så finder vi os bare i endnu en forringelse, og det må være slut, lyder det fra Magnus Heunicke.

– Her og nu er man nødt til at sætte alle midler ind. Det vil sige droppe alle de besparelser, der er på DSB’s vedligehold, så de kan arbejde i døgndrift med at få lokomotiverne ud at køre. Og så må vi jo bare fortsætte arbejdet med elektrificeringen, som vi gør på Nordvestbanen og Sydbanen, så vi kan få nogle nye lokomotiver, som er nye og kan køre til tiden, siger Magnus Heunicke.

Situationen er opstået, efter 33 ME-lokomotiver, som trækker dobbeltdækkertogene, blev taget ud af drift. Men ifølge DSB’s informationschef, Tony Bispeskov, så er der bedre tider på vej. Togene forventes at køre normalt fra den 3. april – dog stadig med færre vogne.

– Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at komme tilbage til en normal hverdag igen, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

Kommentarer