Næstved By

Passion for Presley

Se billedserie Bob Lanning, t.v, og Arjan Deelen fra Næstved, der er producer af ”An Evening With Elvis’ Friends and Original Musicians”. Billedet er tager i oktober 2016 i Los Angeles. Bob var kun 23 år da han blev trommeslager for Elvis. Det blev til 63 koncerter og én live-LP.

Arjan Deelen er producer på en række koncerter med flere af de musikere, der spillede med Elvis Presley indtil hans død for 40 år siden. Koncerterne holdes rundt i Europa, heriblandt én koncert i Danmark – og det er naturligvis i Næstved, hvor Arjan bor. I denne artikel fortæller han lidt om showet og om hvorfor Rockkongen fortsat er relevant.

Skrevet af: Gitte Haack

NÆSTVED: For Arjan Deelen er fredag den 31. marts tæt på at være hundrede gange bedre end den bedste juleaften. Arjan på 48 år glæder sig nemlig som et lille barn til at byde de nulevende Presley-musikere velkommen i hans hjemby; Næstved, hvor showet ’An Evening with Elvis’ Friends and Original Musicians’ kan opleves på Spillestedet Vershuset denne sidste fredag i marts.

– Objektiv set er der nok en del som taler imod Elvis Presley. Han lavede 31 spillefilm, hvoraf de fleste er elendige. Og sangene i disse film er som regel lige så ringe. Når man hører sange som ‘No Room To Rhumba In A Sportscar’, så kan man ikke tænke andet end: ’For fanden, Elvis’! Og så døde han i en alder af kun 42 år, fed og færdig, formentlig pga. en dødelig blanding af sovepiller og beroligende medicin.

Arjan Deelen fortæller videre:  – På mange måder er det nemmere at dyrke artister som Bob Dylan eller The Beatles. De efterlader et flot katalog af musik, og har stort set ikke lavet nogen alvorlige ’svipsere’ i deres karriere. Men Elvis, ja, det kræver meget opfindsomhed at forsvare dyrkelsen af ham.

– Men svaret er egentlig forbavsende enkelt: STEMMEN. Den er magisk! Jeg kan huske da jeg i en alder af 10 år hørte ‘Tomorrow Is A Long Time’ for første gang – det var nærmest som en religiøs oplevelse. Jeg havde ikke tidligere oplevet at musik kunne berøre mig i sådan en grad. Der var bare noget ved stemmen som talte direkte til mig, husker Arjan Deelen.

En perle midt i en spand med gylle

– Tilbage i 1966 blev ‘Tomorrow Is A Long Time’ udgivet som bonusnummer på den totalt ligegyldige soundtrack ‘Spinout’. Det var mildest talt bizart at finde sådan en perle midt i en spand med gylle.

– Men min fascination af Elvis Presley var født. Hvem var denne person egentlig? Hvad bevægede ham? Og hvorfor traf han sådanne mystiske valg?.

– Indtil videre har jeg skrevet to bøger om Rockkongen Elvis Presley, men jeg føler at jeg stadigvæk ridser ved overfladen. Fascinationen fortsætter”, fastslår Arjan, der i 2002 udgav bogen ”Elvis: Caught In A Trap” og ti år senere ”Elvis: Walk A Mile In My Shows.

Fra irritation til succes shows

For omkring 10 år siden så Arjan Deelen ved en tilfældighed en mand imitere Elvis.

– Det var den klassiske parodi. Folk syntes han var morsom, og jeg blev irriteret! Det er som om vi har glemt hvad Elvis har betydet for vores kultur: Inden Elvis var der ingen ungdomskultur, der var ingen rockmusik.

Musikere som Bruce Springsteen, Bob Dylan og The Beatles har kaldt Elvis Presley for deres katalysator. ”De hørte Rockkongen i 1956 og ville gøre nøjagtig det samme”, forklarer Arjan, og understreger dette med et citat som John Lennon engang sagde: Before Elvis, there was nothing. Without him, there would have been no Beatles.

– Jeg valgte at producere et show omkring Elvis, fordi jeg syntes at han fortjente bedre end disse latterlige personer der imiterer Rockkongen. Stemmen var udgangspunktet for mig, samt integritet og autenticitet.

– Efter en del søgning fandt jeg Dwight Icenhower, en 35-årig amerikaner som lyder nøjagtig som Elvis. Jeg fortalte ham at jeg ville gøre det på den rigtige måde, ingen hvide sparkdragter og ingen efterligninger. Han blev begejstret.

– Dernæst rettede jeg mit fokus mod Elvis’ originale musikere, især dem som var blevet glemt med tiden. Jeg syntes at de fortjente lidt mere anerkendelse. Her fandt jeg også begejstring omkring mit koncept. Nogle af dem var nemme at finde, og andre – såsom Bob Lanning – viste sig at være svært at lokalisere, men det lykkedes heldigvis.

– Til sidst tilføjede jeg diverse unge musikere til bandet, for at give det hele en frisk og ungdommelig energi. Især den 25-årige guitarist Carl Bradychok fra Detroit. Han er et stort talent, som bare skal opleves, fastslår Arjan med en begejstret stemme.

Showet – der kan opleves fredag den 31. marts på Spillestedet Vershuset, Grønnegade 10, Næstved – retter sig mod Elvis’ bedste år, dengang han var fornyende og en stor inspiration for andre. ”Mange af Elvis’ store klassikere er med, men også adskillige musikalske overraskelser som du måske ikke har hørt før”.

– Showet er blevet enormt populær i bl.a. Sverige, Holland og Finland – og nu kan du opleve hvorfor. Elvis’ bedste musik, spillet af musikere som bare sparker røv, og en forsanger som simpelthen personificerer ‘den ægte vare’. Jeg er sikker på at både næstvedgenserne og de der kommer langvejs fra til den eneste koncert i Danmark, vil give mig ret i, at ’An Evening with Elvis’ Friends and Original Musicians’ er et show, der bare skal ses, slutter Arjan Deelen.

Efter showet er der i øvrigt mulighed for at ’hilse på’ og få autografer.

Fakta

I Danmark kan showet ”An Evening with Elvis’ Friends and Original Musicians” opleves én gang: På Spillestedet Vershuset, Grønnedgade 10, Næstved, fredag den 31. marts. Flere detaljer, herunder informationer om billetsalg, kan ses på: http://vershuset.dk/event/an-evening-with-elvis-friends-and-original-musicians-us/

Dette er en foreningsnyhed indsendt af Gitte Haack fra Spillestedet Vershuset. Du kan også indsende nyheder under INDSEND NYHED i topmenu. 

Kommentarer