Ny kampagne skal få flere til at handle lokalt
Kampagnen ”Sæt pris på din by – Køb lokalt” starter lørdag den 27. oktober klokken 9.30 hos købmand Allan Piihl Haagensen, Min Købmand i Gesten, hvor Landdistrikternes Fællesråd giver morgenkaffe til alle borgere.
Den lokale handel er under pres. Stigende urbanisering, voksende nethandel og grænsehandel, har fået de lokale butikker til at dreje nøglen om, og flere risikerer at følge efter. Fremskrivninger viser en reduktion fra over hundrede handelsbyer til en fjerdedel, hvis trenden fortsætter.
En ny kampagne fra bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, MobilePay og De Samvirkende Købmænd skal derfor sætte fokus på lokal handel og gøre danskerne bevidste om, at levedygtige lokale butikker sikrer et bæredygtigt og attraktivt bysamfund.
Hos Landdistrikternes Fællesråd ser man frem til dagen og håber, at rigtig mange landsbyer vil gennemføre den nationale køb-lokalt dag næste år.
– Mange butikker i landdistrikterne kæmper for at overleve, og det er derfor vigtigt, at vi støtter op om den lokale handel og hjælper borgerne med at huske hvor vigtig, de lokale butikker er for landsbyen og lokalsamfundet, siger formand i Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:
– Det er vigtigt at huske, at hvis man køber lokalt i dag, så overlever butikken i morgen. Det er den devise, vi skal arbejde ud fra, siger Steffen Damsgaard, der på køb lokalt-dagen vil besøge de fem byer i Hærvejsklyngen.
National køb lokalt-dag
Forbrugerundersøgelser viser en modgående trend, hvor flere og flere danskere handler i lokale forretninger for at støtte det lokale butiksliv og bidrage til udviklingen lokalsamfundet.
Det er denne tendens MobilePay, Marketsquare, Landdistrikternes Fællesråd, De Lokale Ugeaviser, De Samvirkende Købmænd, Dansk Detail og KFI forsøger at understøtte med kampagnen. Målet er at skabe en tilbagevendende køb lokalt-dag, hvor alle byer og butikker i Danmark kan deltage og skabe fokus på lokal handel.
– For De Samvirkende Købmænd er ”Køb lokalt” i den grad en del af vores DNA. Lokal opbakning bag butikkerne i lokalsamfundet er helt og aldeles afgørende for disse butikkers overlevelse – men ikke nok med det: Det lokale butiksliv skaber sammenhængskraft i lokalsamfundet, beskæftigelse, uddannelsesmuligheder, er en del af selvstændighedskulturen og mere til. F.eks. tager du også hensyn til klima og miljø, når du handler lokalt, og du gør dit til at bevare værdierne i det lille samfund, hvad enten det er naboskabet eller huspriserne, siger John Wagner, adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd.
Hos MobilePay er adm. direktør Mark Wraa-Hansen også optaget af at øge borgernes bevidsthed om butikkernes centrale rolle i det lokale fællesskab.
– Som borgere skal vi minde hinanden om betydningen af et mangfoldigt butiksliv som forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund. Det gælder i særlig grad i helt små bysamfund, som er mest udsatte, siger Mark Wraa-Hansen.
Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og adm. direktør hos De Samvirkende Købmænd John Wagner åbner officielt kampagnedagen ved et arrangement i Gesten, der er en af de fem byer i Hærvejsklyngen. Efter startskuddet i Gesten fortsætter de turen i bus til de fire andre byer; Hovborg, Lindknud, Gjerndrup og Bække langs Hærvejen, som er med i pilotprojektet.
Fakta om Sæt pris på din by – Køb lokalt
- Lørdag den 27. oktober holdes “Køb lokalt”-dag fire steder i Danmark: Holstebro, Hillerød, Assens og Hærvejsklyngen.
- Det er ambitionen, at hele Danmark skal holde “Køb lokalt”-dag næste år.
- Bag kampagnen står MobilePay, Marketsquare, Landdistrikternes Fællesråd, De Lokale Ugeaviser, De Samvirkende Købmænd, Dansk Detail og KFI.
- Kampagnen skal styrke bevidstheden om, at et mangfoldigt og bæredygtigt Danmark forudsætter lokale fysiske butikker og lokalt betalende kunder.
Kommentarer