Ny analyse: Femern-Ringsted banen betyder gevinster for Næstved
I de kommende år vil borgere i Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland kunne se frem til stigende boligpriser, stigende bosætning og bedre forhold for virksomhederne. Det er gevinsterne af den kommende Femern-forbindelse. Det viser en ny rapport lavet af analysevirksomheden Incentive.
Selve Femern-tunnelen ventes først at åbne i 2028, men allerede i de kommende år vil togrejsende på Sydsjælland mærke forbedringerne til Femern-Ringsted banen, der er en central del af projektet. Forbedringerne til jernbanen vil sænke rejsetiden markant på strækningen.
Den endelige køreplan er endnu ikke fastlast, men udretningen af kurver, elektrificering og anlæggelsen af nye spor vil gøre det muligt at øge hastigheden på strækningen fra 160 km/t i dag til 200 km/t. En togrejse mellem Nykøbing-Falster og København, der i dag tager 1 time og 34 minutter, kan allerede fra 2021 skæres ned med en ca. tredjedel.
Boligpriser vil stige
I dag er der stor forskel på huspriserne i de kommuner, jernbanen binder sammen. Den gennemsnitlige kvadratmeterpris for et hus i Lolland Kommune er godt 3.500 kr., mens prisen i Københavns Kommune er over 30.000 kr.
– Når folk vælger, hvor de vil bosætte sig, er huspriserne og rejsetiden til jobbet to væsentlige faktorer. Derfor kan vi forvente, at huspriserne stiger i provinsen, i takt med at rejsetiderne til København falder, lyder det i rapporten udarbejdet af Kristian Kolstrup og Mathilde Bechmann fra analysevirksomheden Incentive.
Bosætningen vil stige
Flere flytter fra landet og de små byer til de større byer. Frem mod 2024 forventer Danmarks Statistik befolkningsvækst i alle kommunerne langs jernbanen på nær Lolland og Guldborgsund kommuner. Jo tættere på København, jo større bliver befolkningsvæksten.
– Med opgraderingen af jernbanen bliver det mere attraktivt at bosætte sig længere væk fra København. Vi vurderer med
et groft overslag, at opgraderingen af jernbanen kan øge bosætningen med mellem 1.100 og 2.700 personer i alt i de fire kommuner Lolland, Guldborgsund, Vordingborg og Næstved, skriver i Kristian Kolstrup og Mathilde Bechmann i rapporten.
Bedre forhold for virksomhederne
Virksomhederne får glæde af Femern Bælt-forbindelsen, men opgraderingen af jernbanen vil ifølge rapporten også give et ekstra løft, fordi det giver mulighed for, at folk længere væk kan pendle til virksomheden.
Det forbedrer dermed virksomhedernes rekrutteringsgrundlag. Og fordi jernbanen kan benyttes i forbindelse med forretningsrejser.
Rapporten fra Incentive, vurderer at virksomhedernes årlige gevinster ialt vil ligge i omegnen af 51 mio. kr. i 2021 og 63 mio. kr. i 2024. Hertil kommer gevinsterne ved, at det bliver nemmere at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
I dag pendler knap 14.000 personer mellem de fem kommuner Lolland, Guldborgsund, Vordingborg, Næstved og Ringsted. Alene fra Næstved pendler 5.000 personer til hovedstadsområdet.
– Den opgraderede jernbaneforbindelse medfører en række betydelige fordele for hele Sydsjælland, og denne rapport understreger, hvor stor en forskel effektiv infrastruktur gør. Rejsetid er spildtid, og der er ingen tvivl om, at forbedringerne til jernbanen vil gøre det endnu mere attraktivt at bo, uddanne sig og arbejde på Sydsjælland, siger Carsten Rasmussen, Borgmester i Næstved Kommune.
Opgraderingen af Femern-Ringsted banen har et budget på 9,5 mia. kroner, der finansieres af Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, via indtægter fra den faste forbindelse og tilskud fra EU.
Kommentarer