Næstved Kommune ønsker redegørelse fra Movia efter dødsulykke
Næstved Kommune ønsker en redegørelse fra Movia vedrørende dødsulykken i december, som kostede en 76-årig mand livet. Movia skal dermed forklare sig på det kommende møde i repræsentantskabet.
På foranledning af borgmester Carsten Rasmussen (S) har byrådspolitiker og formand for Teknisk Udvalg, Søren Revsbæk (V), som også er kommunens medlem af Movias repræsentantskab, bedt om at få dødsulykken i krydset ved Haldagerlille behandlet på et møde torsdag den 09. marts.
Læs også: Datter til trafikdræbt: chauffører er fartgale
På mødet vil der blive stillet en række spørgsmål (kan ses nedenfor på siden. red.), så Næstved Kommune kan se, om reglerne bliver overholdt. Et af punkterne er, hvorvidt chaufførerne har været presset både på tid og pris, og ikke har været tilstrækkeligt udhvilede.
Læs også: Ny ulykke i dødskrydset ved Fuglebjerg
Efter ulykken den 07. december, hvor 76-årige Bent Nielsen blev dræbt, har der været rejst en del kritik af Movia Flex-kunder, som har kaldt chaufførerne ukoncentrerede og fartgale. Kritikken er dog blevet afvist af Movia.
Borgmester Carsten Rasmussen håber, at de modtager en fornuftig redegørelse fra Movia.
Næstved Kommunes spørgsmål til Movia vedrørende dødsulykke:
Søren Revsbæks begrundelse for spørgsmål:
Ifølge det i offentligheden oplyste havde chaufføren i flextrafikbilen før ulykken kørt ganske mange timer og var træt. Movia er en stor offentlig indkøber af kørsel som betjener områdets borgere. Dermed har vi også som ejerkommuner et ansvar for, at kørslen udføres under forsvarlige forhold.
Jeg er oplyst om, at det ikke er ualmindeligt, at chauffører sidder i bilen 12-13 timer i døgnet med effektiv kørsel. I den konkrete sag er det omtalt at chaufføren har kørt 15-16 timer.
- Hvilken sikkerhed har Movia for, at kørslen foregår under forsvarlige forhold, derunder at chaufføren er frisk til at køre?
- Hvilken kontrol foretager Movia af, om kørsel sker under forsvarlige forhold?
- Kan man af udbudspriserne aflede, om de krævede standarder for løn- og ansættelsesvilkår overholdes?
Der henvises her til Taxilovens § 5, stk. 5, som affattes således:
- Indehaveren af en tilladelse skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.
- Kan man, som følge af pkt. 3., have mistanke om, at der foregår social dumping og i bekræftende fald: Hvad gør Movia i sådanne tilfælde og hvordan kontrollerer man at lovgivningen overholdes?
Kilde: Næstved Kommune
Kommentarer