Næstveds erhvervsliv protesterer mod Gedestien
Erhvervslivet i Næstved er blevet godt og grundigt trætte af at den i årevis lovede motorvej til Rønnede endnu en gang ser ud til at ende i en mølpose.
Derfor drog to repræsentanter for Næstveds erhvervsliv torsdag til Christiansborg for at pege på, at det nu er på tide, at deres ’gedesti’, som vejstykket mellem Næstved og Rønnede ofte benævnes, afløses af et stykke motorvej.
De medbragte et parti gedeoste til medlemmerne af Transportudvalget og ministrene i regeringen, og samtidig havde de også medbragt ’deres egen ged’:
– Vi har hårdt brug for at få lavet gedestien om til en motorvej. Der er lavet VVM-redegørelse og sat penge af til det. Vi mangler blot de sidste penge for at få den sat i gang, siger Claus Tvangsø til BygTek.
Stort behov
Han understreger videre, at Næstved er den største by i Danmark uden en motorvejsforbindelse, og at det rammer det lokale erhvervsliv hårdt med store forsinkelser, når de skal til eksempelvis København for at levere varer eller udføre tjenesteydelser:
– En politiker kom engang for sent til et møde og undskyldte sig med, at det skyldtes ’gedestien’ mellem Næstved og Rønnede. For Næstved betyder en motorvej, at blandt andre vores håndværkere ikke hver morgen skal holde i kø for at komme ud af byen. Mange lastbiler fra byens virksomheder har problemer med at komme frem, og vi har BonBon -Land med 400.000 gæster årligt. Der er altså et stort behov for en motorvej, hvis vi skal skabe udvikling i vores by, siger Claus Tvangsø videre.
Hvem holder det bedste tryk
Tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), der selv er født og opvokset i Næstved, kender alt til ’gedestien’, og han synes godt om initiativet fra Næstved.
– Det er alle tiders initiativ: Det, der skal til, er, at erhvervslivet virkelig træder i karakter. Det ser vi nu. Det betyder både noget for de lokale arbejdspladser, og at vi kan komme frem og tilbage. Hele Sydsjælland ved det. ’Gedestien’ er vores livsnerve. Derfor er det perfekt at vise det med gedeost og en ’ged. Alle trafiktal viser behovet, og nu skal der arbejdes for, at projektet kommer igennem – uanset partifarve. Det må være en fælles sag. Det handler i sidste ende om, hvem der kan holde det bedste tryk på medlemmerne i Transportudvalget, og dette initiativ er positivt for at sætte sagen på dagsordenen, siger Magnus Heunicke til BygTek.
Kommentarer