Næstved By

Museum åbner Danmarks mest lærervenlige skoletjeneste

Byvandring med formidler John Lentz.

I dag lancerer Museum Sydøstdanmark en ny, online, landsdækkende skoletjenesteportal med gratis undervisningsmateriale og formidlingsforløb. Siden fusionen i 2013 har museet fokuseret på at modernisere skoletjenesten og vi er det første museum, som tilbyder landsdækkende skoletjeneste. Museets skoletjeneste er populær. I 2017 var der besøg af omkring 4000 elever. Nu bygger museet videre på erfaringerne og åbner en helt ny skoletjenesteportal, som styrker undervisningsplaner og innovation i Folkeskolen.

Nem adgang til klassikerne
Det er slut med mails frem og tilbage og besværlige telefonopkald, når læreren vil bruge skoletjenesten. Fremover kan skoler fra hele landet vælge og booke alle museets klassikere direkte i den nye skoletjenesteportal, der er den første af sin slags i landet. Det er overskueligt og nemt. Man kan f.eks. komme i lære hos en heks, gå på væbnerskole, tage med på en omvisning, eller komme tættere på centrale historiske personer på Blue Blood Academy. Alle kan være med, for en stor del af skoletjenestens tilbud er gratis.

Flyt undervisningen ud i optimale rammer
Som lærer kan man gratis låne et lokale på en af museets lokationer til sin egen undervisning. Som en del af tilbuddet har hele klassen gratis adgang til udstillingerne og her er læreren velkommen til at undervise.

– Noget af det jeg selv husker allerbedst fra min folkeskoletid, er turene ud af huset, hvor hverdagens trummerum blev
brudt og vi fik en snert af, hvor stor verden er, og hvad vi selv betød i den, fortæller formidler John Lentz.

Skoletjenesten tilbyder også aktiviteter for børn og unge i sårbare situationer, ligesom skoler og institutioner kan få
sammensat skræddersyede forløb, der passer helt præcis til deres egne årsplaner.

– Vi oplever, at flere og flere skoler og kommuner har økonomi og ønske om særlige tilrettelagte forløb i forbindelse
med temauger, arrangementer, skolestart m.m. Det vil vi som museum gerne understøtte, siger Steen Djurhuus fra
skoletjenesten.

Tæt på kilderne, historien og de vigtige spørgsmål
I en tid, hvor tests og resultatstyring er dagligdag for eleverne, er en udflugt ikke bare et rekreativt afbræk, men også et vindue for læring og dannelse, hvor folkeskolens skema suppleres med skoletjenestens fordybelse og hands-on aktiviteter.
Og som i alle andre forløb fra museet er leg en forudsætning for læring. Så eleverne kan godt forvente overraskelser,
sjov og skæve vinkler, der gør den historiske viden levende og nærværende for alle. Det virker.

Ambitioner om at nå alle elever
Museum Sydøstdanmark ønsker sig, at kommunerne i højere grad skriver skoletjenestens forløb ind i skolernes årsplaner. Det giver lærerne mulighed for at planlægge i god tid og så styrker det undervisningen.
– Det kan noget særligt, når eleverne flytter sig ud af klasseværelset for en stund og prøver sig selv af i en anden
sammenhæng. Det mener vi, skal være obligatorisk, siger Kathrine Olldag, formidlingsansvarlig i skoletjenesten.

Museum Sydøstdanmarks nye portal bakker også op skolernes øgede fokus på elevernes trivsel, der styrkes bl.a. gennem samarbejde med verden uden for skolens matrikel. Her er professionel viden og praksis omdrejningspunktet for samværet. Eleverne skal udfordres i folkeskolen, så de kan blive så dygtige, de kan, som der står i folkeskolens nationale mål. Og det er lige det, skoletjenesten favner. Eleverne udfordres og bliver så dygtige, de kan.

Kommentarer