Tappernøje

Michelin-spændingen stiger

Jonas Mikkelsen, Hotel Frederiksmindes køkkenchef. foto: Frame&Work/VisitSydsjælland-Møn

I dag uddeles de meget eftertragtede Michelin stjerner til landets dygtigste restauranter. Hos Hotel Frederiksminde i Præstø, der allerede har 1 stjerne, er køkkenchef Jonas Mikkelsen fortrøstningsfuld, men forudser sommerfugle i maven.

 

Det kan måske virke lidt overraskende, at en guidebog for restauranter kan skabe så meget virak.

 

Men faktum er, at det hvert år skaber massiv medieinteresse, når Michelin guiden uddeler sine eftertragtede stjerner. Selv i en tid, hvor meget kommunikation foregår online på både Facebook, Instagram, TripAdvisor mv., står den klassiske guidebog fra Michelin som noget helt særligt.

 

På Sydsjælland er køkkenchef Jonas Mikkelsen og hans hold på Hotel Frederiksminde de eneste, der kan bryste sig af at have en Michelin stjerne. Restauranten fik stjernen første gang i 2016, og Mikkelsen & Co. har altså været i stand til at fastholde stjernen i de seneste to år.

 

Selvfølgelig kommer der lidt sommerfugle i maven, når de begynder at læse navne på restauranter op og fanfarerne lyder, siger Jonas Mikkelsen.

 

– Men jeg er altså ret sikker på, at vi beholder stjernen. Ellers ville vi nok ikke blive inviteret til prisuddelingen i Aarhus. Det ville i hvert fald være en særlig form for grusomhed, hvis de inviterede os, og så tog stjernen fra os, siger han.

 

Køkkenchefen på Hotel Frederiksminde fortæller, at han én gang i løbet 2018 har spottet en anmelder fra Michelin som gæst i restauranten.

 

– Jeg fik en god lang snak med anmelderen, og han var meget tilfreds. Hvis man er i fare for at miste stjernen, kommer anmelderne mere end én gang. Og det samme, hvis de overvejer at give en stjerne mere, siger Jonas Mikkelsen.

 

Køkkenchefen fra Hotel Frederiksminde er dog overbevist om, at han og medarbejderne må nøjes med den ene stjerne i år. Springet fra 1 til 2 stjerner er ganske enkelt for stort, forklarer han.

 

– Det kræver bare meget mere. Men jeg tror ikke, det er umuligt, hvis vi går 100 % efter det.

 

Michelin stjerne gavner turismen

 

Hos VisitSydsjælland-Møn ser marketingchef Mike Olesen med spænding frem til på mandag.

 

 

– Vi arbejder utroligt meget med at synliggøre de gastronomiske kvaliteter i Sydsjælland, og en Michelin stjerne er bare en vigtig magnet for en særlig gruppe af madglade turister, siger Mike Olesen.

 

– Vi bruger det meget i vores udenlandske markedsføring – for eksempel over for den svenske målgruppe, hvor vi går efter svenskere med høj indtægt, der rejser efter kvalitetsoplevelser og god mad, forklarer Mike Olesen.

 

Men det er ikke kun i forhold til udenlandske turister, at en Michelin stjerne er værdifuld:

 

– Det handler jo også om at styrke den lokale stolthed. Vi kan godt være med her på Sydsjælland, du behøver ikke køre til København efter en stor madoplevelse. Og samtidig kan andre ambitiøse restauranter i vores område se, at det godt kan lade sig gøre, siger Mike Olesen. 

 

Faktaboks:

En analyse fra VisitDenmark viste for nylig, at 28% af udenlandske turister peger på god mad og madoplevelser som årsag til at vælge Danmark som rejsemål. Udenlandske gastroturister bruger i gennemsnit 1.450 kr. om dagen, hvor den gennemsnitlige udenlandske turist bruger 950 kr./dag.

Kommentarer