Næstved By

Manglende motorvej har voldsomme konsekvenser for Næstveds erhvervsliv

Socialdemokraten Magnus Heunicke er selv vokset op i Næstved og kender alt til 'gedestien'

En delegation fra Næstved Erhvervsforening var torsdag med foreningens formand Torben Johansen i spidsen i deputation i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg for endnu en gang at understrege behovet for, at en motorvej mellem Næstved og Rønnede prioriteres højere i infrastrukturinvesteringerne, end det er tilfældet.

Der er allerede bevilliget 300 millioner kroner til projektet, men der mangler fortsat cirka 1,3 milliarder kroner i at kunne etablere hele strækningen skriver BYGTEK.

Næstved Erhvervsforening peger blandt andet på de store virksomheder, der allerede benytter den eksisterende vej – eksempelvis Holmegaard Glasværk med en enorm flaskeproduktion og med mange daglige lastbillæs, og Bon-Bon Land med cirka 350.000 årlige gæster.

Nu kommer en ny attraktion til, et museum på glasværket, der ventes at få omkring 100.000 årlige besøgende.

Svært ved at tiltrække arbejdskraft

Torben Johansen fortalte efter foretrædet til BygTek i udvalget, at der i Folketinget generelt er en positiv holdning til projektet, men samtidig at der mangler penge her og nu:

– Man er klar over problemet, og at vi har ventet over 28 år på en motorvej i stedet for den nuværende ’gedesti’, der slet ikke kan magte trafikken, sagde Torben Johansen, der havde følgeskab af repræsentanter for tre af Næstveds største virksomheder.

Han mener, at det har ’voldsomme konsekvenser’ for Næstveds erhvervsliv, at man er den største by i Danmark uden motorvejsforbindelse:

– Virksomhederne kan have svært ved at få arbejdskraft og konkurrencedygtigheden svækkes, fordi det er svært at komme ind og ud af Næstved. Man kan næsten kalde Næstved for et reservat, fortæller Torben Johansen.

Tøver med at trække produktion hjem

Han påpeger, at der ikke mindst er mange små – og mellemstore virksomheder med 100-250 medarbejdere, der har svært ved at vokse:

– Vi har flere virksomheder, der vil trække produktion i udlandet hjem, men de er meget forsigtige med at etablere sig i Næstved på grund af infrastrukturen. Folk i Næstved bevæger sig primært mod nord og øst, og derfor prioriterer vi i første omgang forbindelsen til Rønnede højere end en forbindelse til Slagelse, slutter formanden for Næstved Erhvervsforening.

Enhedslisten vender tommelen nedad

De fleste partier i Folketinget bakker grundlæggende op om projektet, men Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, mener, at der bør prioriteres anderledes:

– Der kommer flere og flere biler på vejene, og vi ved, at nye motorveje bare genererer endnu flere biler til skade for vores klima og vores miljø. Men det forøger også trængslen på vejene. Regeringen fører en politik med nedsatte registreringsafgifter og nedsatte priser på Storebælt, som betyder, at det bliver billigere og billigere at anskaffe en bil. Det vil vi ikke være med til, så Enhedslisten prioriterer ikke tværforbindelsen på Sjælland, siger Henning Hyllested til BygTek.

Kommentarer