Lyttetræning: Elever skaber eget undervisningsmateriale

Holmegaard Heldagsskole har i dette skoleår været en del af det landsdækkende projekt: “PLC i tale”, der har fokus på at skabe fokus på lydbøger i skolen, både som fritidslæsning og som en del af danskundervisningen.
I alt tre skoler i Danmark har deltaget; to skoler i Jylland samt Holmegaard Heldagsskole, der ligger i Fensmark.
Skolen valgte et helt særligt fokusområde: Hvordan lytter og arbejder man med en roman i danskundervisningen.
Det kan være en udfordring for især ordblinde elever at lytte til en hel roman i dansk, fordi det er svært at huske detaljer, og ikke mindst er det tæt på en umulig opgave at “skimme-lytte” tilbage i bogen, når man skal arbejde med teksten.
- Fremsendt foto.
Lige præcis den udfordring tog eleverne i 9. klasse på sig, og de har i samarbejde med dansklæreren, været med til at udvikle forskellige lyttestrategier, der både gjorde, at de kunne fordybe sig i lytningen og ikke mindst kunne huske detaljer, så de kunne analysere og fortolke på romanen.
Undervejs i deres lytning arbejdede eleverne med forskellige typer af opgaver, hvor de fx skulle krydse forskellige ting af på et ark, som blev nævnt i romanen. Nogle lyttede også efter konkrete sætninger, og nogle eleverne ønskede, at der kom “snydebilleder” med på arket, som ikke blev nævnt.
På den måde fik eleverne et lytteformål, da de vidste, de skulle lytte efter noget bestemt. En anden type opgave, som eleverne syntes godt om, var at bruge farver til at vise personkarakteristikker eller stemninger i teksten. Opgaverne betød, at eleverne både skulle lytte og forholde sig til romanen, og det betød også, at de bedre kunne huske indholdet bagefter.
Da 9. klasse var færdige med deres roman, afprøvede 4. klasse samme typer af opgaver, dog tilpasset en ny roman, der passede til dem. Både 4. og 9. klasses-eleverne synes, det var fantastisk at lytte til en bog i fællesskab, men også at de bagefter skulle arbejde med den på en ny og anderledes måde.
- Fremsendt foto.
For underviserne på Holmegaard Heldagsskole har projektet været en øjenåbner. Elevernes input til, hvordan de lærer bedst har været meget brugbart. Eleverne har været top engageret, både i lytteprocessen og i det efterfølgende arbejde. De kunne hver især huske detaljer, som måske var gået tabt, hvis de “bare” havde lyttet uden at være aktive med deres forskellige lyttestrategier undervejs. Alle elever, uanset læseudfordringer, kunne arbejde sammen på lige fod, og det er måske en af de største gevinster ved netop dette projekt.
4. klasse tog deres lytte- og læsebegejstring et skridt videre. De har alle indtalt korte anbefalinger af de bøger, de har læst eller hørt. Anbefalingerne er talt ind i et klistermærke fra et firma, der hedder TUK, og det betyder, at andre elever kan høre anbefalingerne. Elevernes små mundtlige fremlæggelser på lyd er blevet brugt aktivt på skolen af andre elever, og det har skabt en fornyet interesse for bøgerne, både på lyd og tekst.
Til november præsenterer Holmegaard Heldagsskole deres indsatser og erfaringer på en stor konference i Aarhus.
Projektet “PLC i tale” er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen
- Fremsendt foto.
Dette er en lokalnyhed indsendt af . Du kan også indsende nyheder under INDSEND NYHED i topmenu.
Kommentarer