Louis Nielsen fejrer 41 års jubilæum
I disse dage er det 41 år siden at en idè med at sælge kontaktlinse på abonnement blev født – nu 41 år efter er Louis Nielsen en landsdækkende optikerkæde, hvor en af kædens butikker ligger i Ramsherred i Næstved.
af Birgitte Grejsen Møs.
Flagene er hejst og tilbuddene er linet op hos Louis Nielsen i Ramsherred. Denne gang er det ikke kun forretningen men hele den landsdækkende kæde der fylder 41 år.
– Jeg er faktisk stolt over at Næstved butikken var kædens første øst for Storebælt, fortæller Mette Bredsgaard.
– Og jeg har været med lige fra starten, hvor butikken åbnede i Kindhestegade. Jubilæet bliver fejret med masser af gode tilbud på hylderne, som en lille gave til vores trofaste kunder, afslutter Mette Bredsgaard.
Lidt fra Louis Nielsens historie:
1978:
Louis Nielsen, som er indehaver af en kontaktlinseklinik i Aalborg, får den idé at sælge kontaktlinser på abonnement. Ønsker hans kunder briller, henviser han dem til andre optikere. Idéen kopieres hurtigt af andre optikere i Danmark og resten af verden.
1988:
Louis vælger at tage briller med ind i sortimentet og stopper med at henvise folk til andre optikere.
1994:
Louis Nielsen indfører faste priser på briller inddelt i prisgrupper. Alle priser er inklusiv enkeltstyrkeglas i kundens styrke. Louis Nielsens brillepriser ligger en del under de andres. Han tager i øvrigt betaling for synsprøver.
1994:
Aalborg kommune udbyder licitation på briller. Danmarks Optikerforening indkalder de aalborgensiske optikere til et møde om en fælles strategi og fælles priser ved tilbudsgivningen. Det vil Louis Nielsen ikke være med til. Han forlader mødet. Louis Nielsen sender tilbud til Aalborg kommune og vinder licitationen. Louis Nielsen ekskluderes af optikerforeningen.
1994:
Folk stiller sig i kø foran hans forretning på Boulevarden i Aalborg. Louis Nielsens normale brillegrossister vil pludselig ikke handle med ham mere. Han tager derfor selv til udlandet for at købe ind. Her opdager han, at han selv kan købe stellene til langt lavere priser. Louis Nielsen køber et parti af guldstel fra en producent der lige har solgt en stor ordre til en stor dansk optikerkæde. Udsalgsprisen i kæden var 2300,- Louis sælger stellet til kr. 288,- Nu begynder pressen at interessere sig og folk strømmer til butikken i busser fra hele landet.
1996:
Optikerforeningen tvinges af Konkurrencestyrelsen til atter at tilbyde Louis Nielsen optagelse i foreningen. Louis afslår tilbuddet. En journalist finder en brille i Louis’ forretning til kr. 288,- inklusiv enkeltstyrkeglas og samme brille hos en konkurrent til kr. 2989,- eksklusiv glas. Dette bringes på forsiden af avisen den efterfølgende søndag, hvilket medfører, at endnu flere busser strømmer til butikken. Louis Nielsen åbner en forretning i Århus.
2002:
Butikker åbner i Skive og Næstved, på Vesterbrogade, på Nørrebrogade i København, samt i Roskilde, Horsens, Hundige og Sønderborg. I maj måned kåres Louis Nielsen af DR’s ”Rene Ord For Pengene” som billigste éndagslinseabonnement i udsendelsens test. Louis Nielsen begynder desuden at sælge håndkøbsmedicin i forretningerne.
2012:
Butikken i Birkerød flytter til Farum. Butik åbner i Bilka Holstebro. KompletPris konceptet introduceres sammen med servicekonceptet: KompletTilfreds – Eller pengene tilbage. Louis Nielsen nomineres til dansk detailhandels svar på en Oscar, MMM-prisen.
2013:
Louis Nielsen nomineres til Berlingskes Detailhandels Pris.
2014:
Louis Nielsen sælger nu hver tredje brille, der bliver solgt i Danmark, og er dermed uden sammenligning den optikerkæde i Danmark, der sælger flest briller.
2015:
Som den første landsdækkende optikerkæde i Danmark lancerer alle Louis Nielsen butikker brug af fundus-kamera og iCare trykmåling. Det sker med konceptet KompletSyn, hvor alle kunder som en del af den normale synsprøve tilbydes at få taget fotos af nethinderne og få målt trykket i øjnene. Dette syns- og sundhedstjek kan være med til at afsløre tegn på øjensygdomme som grøn stær og AMD og livsstilssygdomme som forhøjet blodtryk. Alene i løbet af de første tre måneder med KompletSyn registrerer Louis Nielsen mere end 40 sager, hvor kunder ved efterfølgende undersøgelse hos øjenlæge viste sig at lide af forskellige sygdomme, heraf mange tilfælde af grøn stær, en del tilfælde af AMD, enkelte tilfælde af blodpropper i øjnene, to tilfælde af cancer samt to tilfælde af tumor i hovedet. Louis Nielsen kåres som vinder af Politikens pristjek, som den optiker, der leverer de bedste priser på brilleglas.
2017:
Louis Nielsen investerer et tocifret millionbeløb i ny teknologi til alle kædens butikker, som kendetegner den kurs, virksomheden er slået ind på. Investeringen består i såkaldte synsfeltsscreenere, der skal være med til at afdække og monitorere øjensygdomme som f.eks. den invasive glaukom (grøn stær), og dermed bidrage til endnu tidligere behandling af kundernes øjne end hidtil.
Kommentarer