Holme-Olstrup

Lokoførere: Stationsovergange som på Holme-Olstrup Station kan være livsfarlige

Foto: T. Rithmester/danskestationer.dk

Holme-Olstrup Station er blandt 78 mindre togstationer, der efter to dødsulykker på lign stationer, er udpeget som potentielt livsfarlige. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har nu bedt om en redegørelse af Banedanmark.

På alle større togstationer i Danmark går passagerne ad tunneler eller broer til og fra perronerne, men Holme-Olstrup Station er blandt 78 mindre togstationer, hvor passage sker via stationsovergange, som den, en 17-årig ung mand blev dræbt ved i Bred på Vestfyn, da han den 28. juli blev ramt af et gennemkørende tog med 170 kilometer i timen.

To unge mænd er dræbt af tog på stationer indenfor de seneste 14 dage. Begge blev ramt af tog, da de krydsede stationsovergange fra en perron til en anden.

På 60 af de 78 mindre togstationer er overgangene forsynet med et advarselssystem, som blinker og over en højttaler fortælles “Gå ikke over sporet, der kommer tog”. Men trods advarslen er der for både passagerer og lokoførere en konstant risiko ved disse stationsovergange.

– Sikkerheden er nærmest ikke-eksisterende. Nogle steder er der lys og lyd, men der er mange, der ikke respekterer det. Det er anlæg, der er skabt for mange år siden, og de svarer ikke til den moderne tilgang, der er til at benytte banen i dag, siger Jakob Haugaard Bro, fællestillidsmand for lokoførerne hos Arriva, til TV2.

Ifølge lokoførerne er der mange flere farlige situationer på disse stationer, end offentligheden nogensinde hører om:

– Vi oplever mest nærved- situationer. Der hvor det er tæt på, men som ikke får mediernes fokus, fordi der ikke sker noget. Folk der løber over sporet til toget i sidste øjeblik. Det er folk, der har løst billet og kun har fokus på at komme over til toget. Så sker der det, at man er meget tæt på at blive ramt af et andet tog, som man ikke har fokus på, fortæller fællestillidsmand Jakob Haagaard Bro.

Transportminister Ole Birk Olesen har nu bedt om en redegørelse fra Banedanmark.

Kommentarer