Løs udfordringen i stedet for at skære i busdriften
Byrådet i Næstved har besluttet at spare på busdriften i 2019, og sammenhængskraften mellem by og land i vores store kommune bliver endnu engang udfordret. Hvor mange af byrådets medlemmer tager jævnligt bussen?
Skrevet af: John Axelsen, Folketingskandidat (LA) og pendler
Argumentet for nedskæringen er manglende indtægter for salg af billetter. Som pendler er det ikke overraskende, at der er manglende indtægter på billetter, for der er ingen kontrol. Jeg kan underholde med en almindelig lørdag aften på linje 601, inden påstigning sendes elektroniske billetter rundt og vupti har alle billet, sådan da. Chaufføren tjekker ingenting, og mange ved at sandsynligheden for en kontrolafgift er minimal. Det motiverer nok ikke til køb af billet.
Jeg kan i øvrigt undres over at SF og Enhedslisten, som er stærke fortalere for udviklingen af offentlig transport tilgår denne nedskæring er god sammenhængende transport på tværs af kommunen ikke velfærd?
Busser skal ikke køre tomme rundt, og vi skal sikre at borgernes penge bruges bedst muligt, men Næstved Kommune skal skabe en stærk ramme, der sikrer at ressourcestærke borgere vælger vores kommunen som tilflyttere. En del af rammen er stærk infrastruktur – bus, tog og vej.
Med nedskæringer i busser, langsomme tog i pipeline de næste 15 år og ingen motorvej i udsigt, så burde området måske prioriteres med mere politisk opmærksomhed!
Kommentarer