Næstved By

Det koster 100 millioner at udskyde Rønnede-Næstved

Ifølge Vejdirektoratet medfører en åbning af motorvejen i 2025 et samfundsøkonomisk tab på cirka 100 millioner kroner sammenlignet med et scenarie, hvor motorvejen først åbner i 2035

Selv om den socialdemokratiske politiker, Magnus Heunicke, er flyttet fra sin hjemby Næstved til København, er der fortsat et emne, han er stærkt optaget af – en motorvej mellem Næstved og Rønnede.

Han har derfor endnu en gang stillet en række spørgsmål til transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Han vil blandt andet vide, hvad det samfundsøkonomiske tab ’i kroner og øre’ potentielt ville være, hvis en motorvej mellem Næstved og Rønnede igangsættes i 2030 i forhold til et scenarie, hvor en motorvej igangsættes i 2020.

3,9 procent i forrentning

Der er to varianter af det pågældende motorvejsprojekt, og ifølge ministeren vil ’variant A’ give en samfundsøkonomisk forrentning på 3,9 procent og en nettonutidsværdi på 73 millioner kroner i 2016-priser:

– Dermed er det samlet set en gevinst for samfundet at igangsætte en motorvej mellem Næstved og Rønnede med åbning i 2025, noterer ministeren.

På den anden side påpeger han samtidig, at det ’giver en samfundsøkonomisk gevinst’ at udskyde anlægsomkostninger og trafikale gener under anlæg. Omvendt giver det et samfundsøkonomisk tab, at projektets gevinster såsom eksempelvis tidsgevinster bliver udskudt.

Udsættelse koster
For Næstved-Rønnede er det ifølge ministeren gældende at det giver et mindre samfundsøkonomisk tab at igangsætte projektet i 2020 med åbning i 2025, sammenlignet med en igangsættelse i 2030 og dermed åbning i 2035.

– Vejdirektoratet skønner således, at en åbning af motorvejen i 2025 medfører et samfundsøkonomisk tab på cirka 100 millioner kroner sammenlignet med et scenarie, hvor motorvejen først åbner i 2035, forklarer Ole Birk Olesen.

Større gevinster i 2035
Det samfundsøkonomiske tab skyldes, at de samfundsøkonomiske gevinster ikke er store nok til at forrente projektet i de første år ved en åbning i 2025.
Det ændrer sig dog efter en årrække, når blandt andet stigende trafik begynder at kunne forrente projektet:

– Således er projektet samlet set rentabelt med åbning i 2025, men gevinsterne for samfundet bliver endnu større, hvis projektets åbning bliver fastlagt til 2035, slutter Ole Birk Olesen

Voldsomme forskelle i forrentning
Det fremgår i øvrigt af besvarelserne fra transportministeren, at der er voldsomme forskelle i den samfundsøkonomiske gevinst for etablering af en række forskellige vejstrækninger.

For en udbygning af Sønderjyske Motorvej mellem afkørsel Kolding og Kolding V er forrentningen næsten 14 procent.

For Frederikssundmotorvejen 3. etape + 4. etape 5,6 procent og den 3. Limfjordsforbindelse ( Egholmlinjen) 4,2 procent.

I bunden ligger Rute 26 Søbyvad-Aarhus med 1,2 procent.

Kommentarer