Kan du`Mærk Næstved´
Et slogan skal aktiveres og udbredes, sådan at det bliver en aktiv del af næsten alt hvad kommunen gør, før det bliver til branding og får et liv, udtalte brandingeksperten Trine Nebel i dag til Radio 24Syv, hvor hun også vurderede Næstved Kommunes `Mærk Næstved´
Kan du “Mærk(e) Næstved”? Og vidste du at du også kan sætte dit Mærk(e på) Næstved? Be`Mærk Næstved´for det er også dit slogan til fri afbenyttelse. Et slogan er ikke bedre end dets udbredelse, siger eksperten. Er du med? Ellers kom med og “Mærk Næstved”
Link: Læs mere om tankerne bag Mærk Næstved her
”Mærk Næstved” er et eksempel på én af mange danske kommuners slogans. Næsten hver anden danske kommune har nu et slogan, der skal hjælpe kommunerne med at tiltrække virksomheder eller nye indbyggere.
Radio 24Syv spurgte imorges branding-ekspert og adjunkt ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Trine Nebel, om det overhovedet giver mening for kommunerne at bruge penge på markedsføring og udarbejdelse af slogans.
– Om et slogan er godt eller ej, kan være en smagssag, men det skal i alle tilfælde aktiveres og udbredes, sådan at det bliver til en aktiv del af næsten alt hvad kommunen gør, før det bliver til branding og får et liv, udtalte Trine Nebel, adjunkt ved DMJX, til Radio 24Syv i morges i programmet 24Syv Morgen.
Som eksempel fremhævede Trine Nebel Assens Kommune’s vision og slogan: “Vilje til vækst”
– Vilje til Vækst fungerer fint, siger Trine Nebel.
– Assens skal dog rent faktisk vise vilje til vækst, og udbrede det. Det viser sig dog, ved en søgning i online og sociale medier, at Vilje til vækst kun er benyttet 3 gange de seneste 3 måneder, hvor de selv har været afsender 2 af gangene, og derudover i et kritisk læserbrev fra en borger, forklarer Trine Nebel i Radio 24Syv.
Anderledes ser det ud i Næstved, hvor Næstved Kommune har indarbejdet “Mærk Næstved” i kommunens kommunikation,
– De har aktive profiler på Facebook og Instagram, som har taget navn efter slogan’et – derved bliver det aktiveret og går fra at være tanker og brevpapir til at blive branding, fortæller Trine Nebel i Radio 24Syv.
– De har taget den det første skridt ud på dansegulvet for at begynde at arbejde med det, lyder det fra brandingeksperten.
Mærk Næstved er dog kun blevet brugt 74 gange den seneste måned fra Facebook, Twitter, blogs, diskussionfora og mange andre online kilder, det viser en søgning på ordets brug i sociale medier.
Så nu er det din tur kære Næstved-borger. Hvis du mener nogen bør kende og Mærk(e) Næstved så brug sloganet på sociale medier. Du gør det ved at skrive et @ efterfulgt af Mærk Næstved. På den måde linker du til Mærk Næstved, hvor du og alle andre kan finde arrangementer, seværdigheder og fif til en temmelig god weekend i Næstved.
Hør Radio 24Syv fra imorges den 5. januar, hvor programmet 24Syv Morgen, handlede om kommunale slogans. Blandt andet Mærk Næstved. Afspil det direkte her (tryk play. Vi har “spolet” frem til den del der handler om slogans):
Kommentarer