Magaxin

Hvad er planen med X? Twitter ser ind i en ny fremtid

Elon Musks lange rejse henimod opkøbet af Twitter

Det er næppe gået nogens næse forbi, at Tesla-mogulen Elon Musk har opkøbt Twitter. Det summede allerede af et opkøb tilbage i januar 2022, da Elon Musk begyndte at opkøbe aktiemajoriteten i den store amerikanske online platform. Ingen vidste på det tidspunkt præcist, hvad Elon Musks plan var, men noget indikerede, at et opkøb lå inden for en nær fremtid.

Han havde allerede luftet flere idéer for Twitter-platformen, hvoraf det ene af Musks ønsker lå i at rydde online platformen for falske profiler skabt af robotter. Derudover mente Musk også, at Twitter efterhånden var blevet hæmmet af censur på flere forskellige planer. Musks idé var her at bringe den ultimative ytringsfrihed tilbage på onlinemediet.

Et endeligt opkøb var i støbeskeen i midten af april 2022, men Musk kom tilsyneladende på andre tanker i løbet af foråret og forsommeren. Musk mente nemlig, at Twitter gjorde for lidt for at få fjernet den store mængde af spambot-profiler.

Hos Twitter var man imidlertid af en anden mening. Her følte man i stedet, at Musks kritik beroede på, at Tesla-ejeren faktisk havde fået kolde fødder. Derfor trak det sociale medie Elon Musk i retten, hvorfor Musk nærmest måtte fordoble sin indsats for at opnå ejerskabet af platformen.

Få uger inden retssagens begyndelse ændrede Musk så kurs på ny og meddelte her, at han ville gå videre med opkøbet af Twitter. Den endelige overtagelse fandt sted den 27 oktober 2022 for 44 milliarder dollars, og Musk påbegyndte øjeblikkeligt en komplet omstrukturering af Twitter. Flere hundrede medarbejdere sagde op, og andre blev fyret, mens ejerskabet blev overdraget til Musks nyoprettede selskab, X Corp i marts 2023.

Twitter vs Meta

Twitter har igennem adskillige år været oppe imod andre store tech-giganter, som også kæmper for brugerne på onlinemarkedet. En af de helt store konkurrenter er Mark Zuckerbergs Meta, der i dag opererer med både Instagram, Facebook og Threads.

Selvom kampen om brugerne er hård, så har de to giga-selskaber alligevel nogle radikale forskelle, der tilgodeser både Twitter og Meta. Hvor Meta med Instagram og Facebook betoner sin eksistensberettigelse på markedet med private billeder og tekst, har Twitter altid haft en anden tilgang.

Twitter har i langt højere grad opbygget sin platform på korte meningsudvekslinger, hvor brugerne kun har et bestemt antal anslag at ytre sig med. Der er derfor i højere grad lagt op til en mere præcis, kortfattet og slagkraftig meningsudveksling, der langt hen af vejen slår sig op på velovervejede tweets, frem for lange opslag med billeder fra brugernes ferier og privatliv.

I den forbindelse har Twitter i højere grad tiltalt en skare af mere velformulerede og meningsparate brugere, der benytter platformen til at diskutere politik og kultur. Platformen har aldrig haft en intention om at blive et digitalt udstillingsvindue for folks rejsebilleder, familiefotos, hobbyer etc. som Instagram, og Facebook lægger op til. På Twitter er tonen til tider hård, men ofte også velovervejet og politisk funderet.

Af samme årsag har Twitter heller ikke på samme måde en udbygget platform for udveksling af private beskeder som eksempelvis Metas Messenger eller WhatsApp- appen. Twitters fokus ligger hovedsageligt i det skrevne ord – og gerne så kort og præcist som muligt.

I de senere år har det sociale medielandskab også set en kolossal opblomstring af platforme som YouTube og især TikTok, men også her fornemmer man, at der reelt ikke forekommer en decideret konkurrence. Twitter har fokuseret på andre ting.

Twitter møder X

Ved nærmere eftertanke lå det måske allerede i kortene, at Twitter skulle have et nyt navn, da Elon Musk valgte at køre ejerskabet af Twitter ind under det nyoprettede selskab X Corp. For Twitter-navnet er nu endegyldigt lagt i graven til fordel for det mere mundrette X.

Navneændringen kom også med en logo-ændring. Det velkendte blå-hvide logo med fuglen er nu erstattet af et stort lyst X på en sort baggrund. Diskussionen om ændringen af brandet vil ingen ende tage. For med sit farvel til Twitter som man kendte det, har Musk også skyllet næsten 20 års brandopbygning ud med badevandet. Twitter og de velkendte fraser som tweet og retweet var nærmest blevet institutioner i sig selv, og det virkede overordnet set til at fungere ganske godt.

Nogle vil mene, at der gemmer sig en genialitet i ændringen, mens mange andre er af den opfattelse, at Musk har begået sit livs største selvmål. Brugerne er flygtet fra platformen og det har samtidig betydet, at reklameindtægterne tillige er dalet.

Hvordan ser Twitters fremtid ud?

Det er svært at spå om Twitters fremtid, nu hvor Musk med ændringen af brandet stort har fjernet størstedelen af platformens designmæssige DNA. Brugerne siver ud af hjemmesiden, men måske har Musk en joker i ærmet. For med den kolossale designændring er det ikke utænkeligt, at Musk faktisk også planlægger en omfattende ændring i indhold og funktioner.

Skal man tro hans egne udsagn, venter der en ny Twitter-platform hvor lyd, billeder og beskedudveksling i højere grad vil få plads på siden. I den forbindelse kan X meget vel være på vej til at bevæge sig ind i en mere frontal konkurrence med Meta. Set i det perspektiv er den ‘nyfødte’ Twitter platform ‘X’ milevidt fra at gøre sig gældende på markedet. Men hvem ved? Det ville ikke være første gang, at Elon Musk viser sig at være et skridt eller fem foran sine ligesindede.

Kommentarer