Hotelejer i Næstved sætter en ære i praktikanter
Næstved: Manglen på praktikpladser landet over er et stort problem, men ejer af Hotel Kirstine sætter en ære i både at have kokke- og tjenerelever. Det mener han, de store virksomheder bør tage lære af.
Henrik Green er den seneste ejer i rækken af hotelejere på Hotel Kirstine, og har ejet det i seks år. Siden overtagelsen har han taget kokke- og tjenerelever ind, så der er dygtige faglærte kokke og tjenere i fremtiden, skriver avisen.dk.
-Vi gør det, fordi det er hjerteblod. Jeg er selv kok og tjener, og derfor er jeg også ret fagnørdet. Det er et spørgsmål om at holde fast i den faglige stolthed. Samtidig kan man jo ikke tillade sig at brokke sig over mangel på faglærte, hvis man ikke selv uddanner nogen, siger Henrik Green til avisen.dk.
Hotel Kirstine har omkring 20 fuldtidsansatte, hvoraf der er to tjenerelever og to kokkeelever. Dog er det ikke økonomien i det, at han har ansat fire elever, da der bliver sat penge til, fordi der bliver brugt tid på at give dem en ordentlig uddannelse.
De store virksomheder tager ikke ansvar
Men, han er ikke tilfreds med de store virksomheder, som først træder til, når han har uddannet sine elever. Han foreslår derfor en model, hvor alle arbejdsgivere skal betale til en fond, som dækker de udgifter, der er ved at have lærlinge. Det vil måske få større virksomheder til at tage del i ansvaret.
Manglen på praktikpladser er et stort problem, som kræver politisk handling, da mere end 10.000 unge fra erhversuddannelserne mangler en praktikplads. Fredag den 26. august begyndte anden runde af trepartsforhandlingerne mellem arbejdsgiverne, fagbevægelsen og regeringen, som i fællesskab skal finde en løsning på manglen på praktikpladser.
Stolt af sin tjenerelev
I øjeblikket glæder Henrik Green sig dog over sin 24-årige tjenerelev, Line Trempenau, som netop har vundet ”Food & Beverage Contest Casargo”, som er en konkurrence, hvor tjenerelever verden over dyster mod hinanden i forskellige færdigheder i Italien.
Kommentarer