Debat og politik

Høringssvar til den ny motorvej Rønnede – Næstved

Se billedserie

Høringssvar til rapport 556 – 2016 Alternativ forslag til motorvej / 2 + 1 vej  Næstved – Sydmotorvejen stop 36.

Indsendt af Svend Aage Hansen, Drosselvej 3, 4653  Karise.

Etabler en Motorvej eller landevej 2-1, som kan tage de 65 % af den nuværende trafik på rute 54, som går til og fra Næstved til Hovedstadsområdet og det kommende Storsygehus i Køge. –  Lad denne vej udgå fra det nye ringsystem ved Næstved – med til og frakørsel ved Holmegårdsvej –  over banen nord for Holme Olstrup – langs jernbanen  –  vestvendt til og frakørsel ved Gisselfeltvej – og direkte op til Ulsevej med tilslutning ved stop 36, hvor Faxe kommune ønsker nordvendte ramper til Sydmotorvejen.   –   Denne linieføring går igennem et meget tyndt beboet område.  Ved Gisselfelt vil den kunne gå syd om Natura 2000 området.

Forslaget er iøvrigt omtalt i rapport 556 :  4. Andre løsningsforslag, og positivt omtalt i :  Samlet vurdering.   Vejdirektoratet har – trods gentagende opfordringer – ikke foretaget rentablisitetsberegninger, og hermed efterregnet Toksværdsgruppens indsendte beregn inger på 14, 4 % !

Rute 54 har, efter sidste kendte optælling ( 2012 ) 14.000 biler i døgnet: 65 % kører ved Sydmotorvejen til og fra nord til hovedstadsområdet, 15 % lokal trafik, 15 % mod Rønnede og videre østpå, og kun 5 % ved Sydmotorvejen / Rønnede mod syd  (dog færre når den nye Sydlige og Østlige omfartsvej ved Næstved er åbnet)    –   Vejsforslaget vil derfor ikke få nogen betydning for Femern forbindelsen, som tidligst kan forventes i 2028 !

Faxe kommune vil også med fordel i samarbejde med Stevns kommune ( måske som Statsvej ) kunne etablere en direkte vejforbindelse fra Faxealle i Faxe til Ulsevejen i forlængelse af Stevnsvejen fra St. Heddinge til Faxe, som blev bygget som en militær forsyningsforbindelse til Stevnsforterne, så kan man herved skåne Rønnede for de mange tunge transporter til og fra Faxe og Stevns   –   Indsendt som høringssvar: Forslag til udbygning af infrastrukturen i Østsjælland.

De Alternative vejforslag vil være til stor gavn for Næstved og Faxe / Stevns virksomheder og de mange pendlere som benytter bil, –  også  den planlagte udflytning af 370 Statslige arbejdspladser til Næstved vil få gavn af forslaget.   –  Trafikken over Holmegård mose mellem Haslev og Næstved vil også med fordel kunne benytte denne vejforbindelse og herved flytte ca. 4000 biler med til og frakørsel ved Gisselfeltvej.

Den tunge trafik fra Holmegård Glasværk skal ligeledes kunne komme ind på forbindelsen ved Holmegårdsvej.   –   og man kan herved spare en direkte ny vej fra Fensmark til Næstved.  –  Desuden vil befolkningen i Holme Olstrup og Toksværd med fordel kunne benytte den kortere forbindelse til Hovedstadsområdet fra Holmegårdsvej.

Bevar rute 54 landevejen Næstved – Rønnede og det tilstødende vejnet som gode forbindelser for lokaltrafikken, hvor der er cykelstier, rastepladser, og attraktive skovområder og udsigter, samt god turistvej ikke mindst i højsæsonen til Bon Bon Land og nu planer for udbygning og adgang til Camp Adventure, Rønnede.   –   Indsendt som høringssvar:  Bevarelse af rute 54  Næstved – Rønnede.

For trafikken fra Vestsjælland til Sydmotorvejen og Vordingborg og den planlagte Femern bælt forbindelse, som måske skal komme i  2028 – 2030,  –  vil landevej 265 fra Næstved via Mogenstrup til Bårse og Vordingborg også fremover være mere attraktiv end rute 54, hvis de bliver udbygget som landeveje for tung trafik og modul vogntog.

Det Alternative forslag  Næstved – Sydmotorvejen med tilslutning ved Ulse stop 36, og en vejforbindelse fra Faxe til Ny Ulsevej og stop 36 vil være den optimale løsning for infrastrukturen for Næstved, Faxe og Stevns kommuner.

Kommentarer