Frem med tilbudskikkerten: Hver anden dansker har planer om at shoppe på Black Friday
Det er ikke mange år siden, at Black Friday var et fremmet fænomen i Danmark. Nye tal fra DIBS, en del af Nets, viser dog, at over halvdelen af den danske befolkning har planer om at svinge betalingskortet d. 29. november i år.
51 pct. af danskerne har planer om at handle på Black Friday, hvilket er en stigning på lige over 6 pct. sammenlignet med sidste år – og webshops er det foretrukne sted at gøre det, viser en undersøgelse fra DIBS, der snart fusionerer med Nets.
Om under en måned rammer årets største handelsdag, og mange danskere ved allerede nu, hvad de går efter, når slagtilbuddene lander i fysiske og digitale butikker. Det viser en ny rundspørge fra DIBS, en del af Nets, foretaget af analyseinstituttet YouGov. Her har man spurgt danskere af forskellige køn, aldre og civilstatusser om deres indkøbsplaner for Black Friday.
Rundspørgen viser, at 51 pct. af danskerne har planer om at handle på Black Friday, hvilket er en stigning på lige over 6 pct. sammenlignet med sidste år – og at webshops er det foretrukne sted at gøre det. Næsten hver 4. dansker svarer nemlig, at de udelukkende har tænkt sig at handle på nettet på Black Friday.
Danskerne foretrækker at handle dansk
Danskerne foretrækker at gå efter de danske tilbud. 64 procent af de adspurgte forbrugere, der har planer om at handle på Black Friday, svarer nemlig, at de primært vil handle hos danske webshops. Af de 64 procent, er det i høj grad kvinderne, der er loyale overfor de danske virksomheder, hvor hele 70 procent primært vil handle i danske webshops. Det samme gælder for 56 procent af mændene.
– Der kan være mange forklaringer på, hvorfor danskerne foretrækker de danske webshops frem for de udenlandske. I vores rapport ’Dansk e-handel 2019’ kan det ses, at den største grund, til at danskerne fravælger udenlandske webshops, er, at det er besværligt at returnere produkterne. Tvivl om told og moms samt returvilkår og garanti er ligeledes en afgørende faktor, siger Tanja Oda Sørensen, marketing manager hos DIBS.
De unge fører an
Danskerne har generelt taget Black Friday til sig, men der er særligt én gruppe, der sidder lunt i førersædet – nemlig de unge. Faktisk er der en sammenhæng mellem ens alder og ens planer for at handle på Black Friday – jo yngre du er, desto større er chancen for, at du skal på tilbudsjagt d. 29. november.
I aldersgruppen 18-29 år svarer næsten tre fjerdedele (73 pct.), at de har planer om at handle på Black Friday. Det samme gælder for 64 procent af 30-39-årige. I den modsatte ende af skalaen finder vi danskerne på 60+, hvor kun 31 procent har planer om at handle på Black Friday.
– Vores rundspørge viser samtidig, at de unge i høj grad vælger webshoppen, når de skal finde de gode tilbud. Specielt hos de 30-39-årige, er der stor overvægt af forbrugere, der foretrækker at handle på nettet frem for i fysiske butikker på Black Friday, siger Tanja Oda Sørensen.
Kvinder køber tøj – mænd køber elektronik
Det lyder måske som en kliché, men tallene tyder på, at det er en kliché med hold i. For hvor flertallet af kvinder svarer, at de har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories på Black Friday, svarer lige så stor en procentdel af mændene, at de har planer om at købe elektronik.
Ud over tøj-, sko- og elektronikbutikker, kan butikker med skønhedsprodukter, også forvente pres på webshoppen. Denne varekategori er nemlig vokset siden sidste år, så det nu er op mod en fjerdedel af de adspurgte danskere, der har planer om at købe skønhedsprodukter.
Kommentarer