Næstved By

Forrudeekspert: Livsfarligt hvis bilen ikke kalibreres

Flere og flere biler har ifølge Carglass i Næstved behov for grundig kalibrering af udstyr ved reparation, men skal forruden skiftes, er der ingen lovgivning, der stiller krav til, hvordan en ny skal monteres.

Nyere bilers teknologi øger trafiksikkerheden, men ved reparation skal alle forskrifter ifølge Carglass i Næstved følges nøjagtigt. Det er dog ikke altid tilfældet, og ifølge ekspert gambles der med sikkerheden.

 

Med adaptive fartpiloter og automatiske nødbremsesystemer i nutidens biler er avanceret radar- og kamerateknologi i bilens forrude med til at gøre trafikken mere sikker end nogensinde. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har næsten 30.000 familier i Næstved Kommune bil, og flere og flere af dem har ifølge forrudeeksperten Carglass i Næstved behov for grundig kalibrering af udstyr ved reparation. Skal forruden skiftes, er der dog ingen lovgivning, der stiller krav til, hvordan en ny skal monteres, og hvis den indlejrede teknologi ikke bliver ordentligt kalibreret, kan konsekvenserne være fatale.

 

– I moderne sikkerhedssystemer spiller radarudstyr og kamerateknologi sammen, og det er helheden, der skal fungere. Og hvis dele af bilen, der har med sikkerhedssystemerne at gøre, er blevet udskiftet eller repareret, skal mekanikeren kunne tilgå bilens styreboks for at kunne kalibrere udstyret korrekt, men det sker langt fra altid, fortæller Finn Larsen, der er teknisk konsulent hos AutoBranchen Danmark.

 

Det er ikke alle mindre værksteder, der kan tilgå styreboksen på nyere biler, og hvis en bil ikke er blevet kalibreret ordentligt efter en reparation, er man som værksted ifølge Finn Larsen forpligtet til at oplyse kunden tydeligt om dette, men det efterleves ikke altid.

 

– Hvis en moderne bil havner på et mindre værksted, kan de komme til at takke ja til et stykke arbejde, som de ikke kan levere uden at få bilen kalibreret på et autoriseret værksted, og det koster. Og fordi markedet er så hårdt, som det er, så sender man folk ud at køre i biler, hvor sikkerhedssystemerne ikke er kalibreret korrekt uden at gøre opmærksom på det. Jeg har oplevet styrebokse, som efter reparation indeholdt fejl, der relaterede til det arbejde, som var udført, fejl der ikke er blevet udlæst og rettet ordentligt efter reparation af blandt andet forruden. Man gambler med kundernes sikkerhed, siger Finn Larsen.

 

Ikke på kompromis med sikkerheden

Fremtiden bliver kun mere selvkørende og ifølge Carglass i Næstved er der i dag behov for, at kameraer og andet sikkerhedsudstyr kalibreres i mere end ti procent af tilfældene, efter en ny forrude er monteret, og tallet er stigende. Indstilles udstyret ikke ordentligt, kan det ifølge forrudeeksperten have fatale konsekvenser for kunderne.

 

– Det er vores ansvar, at når kunderne får deres bil tilbage efter et forrudeskift, så er alting 100 procent korrekt kalibreret. Der er simpelthen kommet så meget nyt sikkerhedsudstyr, at det bliver mere og mere væsentligt, siger Per Larsen, der er ansvarlig for Carglass i Næstved.

Kommentarer