Første soloudstilling fra Talentskolen
Talentskolen og Rønnebæksholm er gået sammen om at lave et udstillingsprojektrum, hvor Talentskolens kunstelever kan eksperimentere, lave færdige udstillinger, vise processer, kaste sig ud i performances og arrangere talks.
3.års elev udstiller værker i alle genrer i projektrummet på Rønnebæksholm.
Video, fotografi, maleri, keramik, installation og kunsthåndværk. Nærmest alle genrer er repræsenteret i Carl-Johan Paulsens aktuelle udstilling på Rønnebæksholm.
Udstillingen er den første soloudstilling, som Rønnebæksholm og Talentskolen lægger hus til. Det sker i lokaler på 1. sal, hvor tre rum og en gang er inddraget til fremtidigt projektrum for Talentskolens elever.
– Jeg ser det som en del af vores opgave at fremme kendskabet til kommende kunstnere, siger leder af Rønnebæksholm Lotte Juul Petersen. Rønnebæksholm er et helt særligt historisk sted, hvor samtidskunsten og læring kan udfolde sig. Kunsten skal være nærværende, og det bliver den i høj grad, når vi giver plads til vores lokale unge.
Carl-Johan Paulsen er fra Næstved og afslutter til sommer sin uddannelse på Talentskolens kunst- og designlinje under ledelse af Jette Ellgaard. Det er værker fra hele perioden, der danner basis for soloudstillingen.
Leder af Talentskolen, Sigrid Abrahamsen, er også begejstret:
– Vores udstillingsrum på Rønnebæksholm må gerne være eksperimenterende og det er lykkedes Carl- Johan at inddrage mange af Talentskolens elever på tværs af linjerne i sit projekt. Det er meget inspirerende at han har samarbejdet med elever fra film-, skuespil- og musicallinjen og på den måde både lavet en kompleks og virkelig flot og gennemarbejdet udstilling.
Øvede sig i at tale baglæns
Den unge kunstelev har flere gange udfordret Rønnebæksholm. Allerede første år fik han ideen til at rydde en halv lade på godset for at give plads til optagelsen af en videoinstallation på 7 minutter, hvori der indgår uoprettelige ’skader’ med mel og maling på både medvirkende, kostumer, gulve og vægge. Derfor måtte værket optages i ét take – uden chance for gentagelse. Som en ekstra dimension afspilles det hele baglæns, mens Carl-Johan har øvet sig i at tale baglæns, så speaken alligevel fremstår forståelig.
Installationen hedder Ðit – ”tid”, skrevet med lydskrift baglæns – og er en del af den aktuelle udstilling.
Der er yderligere tre kunstfilm med i udstillingen: En 6 minutter og 5 sekunder lang optagelse, svarende til nøjagtig 365 sekunders klip – ét fra hver dag i kunstnerens 21. leveår. I en anden film skifter kunstneren hårfarve og gennemgår en form for genfødsel, delvist optaget på Maglemølle, på Rønnebæksholm og i Toscana. Og endelig en optagelse af en liveperformance, kaldet Kapitel 13, hvor kunstneren undersøger muligheden for et 13. stjernetegn.
Det sidste åbner op for nyfortolkninger af Bibelen og leder hen til Det Kardinale Kors, en stor træinstallation med spejleffekt midt i det ene rum, som besøgende rent faktisk kan kravle igennem. I dette rum findes også et maleri, der undersøger, om ikke både Josef og Helligånden skulle have del i Jesu undfangelse. En fotocollage viser den bibelske figur Lillith, der ifølge nogle overleveringer blev skabt samtidig med Adam, men senere udskrevet af Bibelen. I dette værk er Lillith foreviget i kunstnerens eget design af en kjole med plantetryk, stående i et bed af døde fluer, indsamlet i Venligheden på Rønnebæksholm.
En korrespondance mellem kunstneren og en katolsk veninde er blevet til en 5 m lang tekstrulle, ligesom 12 portrætter, modelleret og brændt i stentøj af en del af Talentskolens elever er et af udstillingens højdepunkter.
Et overordnet tema for udstillingen er de udeladelser og omskrivninger af Bibelen, som er sket gennem tiderne, bl.a. for at undertrykke kvinder, anderledes tænkende og mindretal. Derfor har udstillingen titlen Bibelske og Astrologiske Iscenesættelser.
Udstillingen er åben i Rønnebæksholms øvrige åbningstid frem til d. 26. april.
Kommentarer