Næstved By

Flere tilfredse cyklister

Det kommunale Cykelfagråd har offentliggjort Den nationale Cyklistundersøgelse 2018. Sammenlignet med undersøgelsen i 2016 er der fremgang på tilfredsheden blandt landets cyklister.

Der er dog tydelige forskelle mellem land og by. Årets helt store højdespringer er Aalborg Kommune.

Det er Det Kommunale Cykelfagråd, der står bag Den Nationale Cyklistundersøgelse. Undersøgelsen er gennemført i 32 kommuner i juni 2018 af Megafon i form af telefoninterviews med repræsentativt udvalgte cyklister. Formålet er at give kommunerne et samlet overblik over cyklisternes vurderinger af cykelforhold, der kan sammenlignes på kommune-, regional- og landsplan.

Størst tilfredshed i hovedstadskommunerne og de store byer
Der er generelt stigende cyklisttilfredshed over hele landet. På landsplan angiver 73% generelt at være tilfredse eller meget tilfredse med at være cyklist i deres kommune, hvilket er en større andel end i 2016 (71%). Tilfredsheden er særlig høj blandt hovedstadskommunerne og de store byer, hvor mange høster en tilfredshed på over 80%.

Her er det især borgerne i Furesø, Ishøj og på Bornholm, der er de mest tilfredse, og det sender de tre kommuner ind på henholdsvis første-, anden- og tredjepladsen.  Bornholms Regionskommune deltager for første gang og får denne fine placering. Københavns Kommune har rykket sig fra plads nr. 9 til plads nr. 4.

Aalborg Kommune er Årets Højdespringer
Aalborg er den kommune, der har rykket sig flest pladser (fra nr. 19 i 2016 til nr. 8 i år) målt på cyklisternes generelle tilfredshed og er dermed Årets Højdespringer. Aalborg har de sidste par år haft fokus på at fortælle om mulighederne for at cykle og parkere, ligesom der eksempelvis er etableret bedre skiltning, et cykelbibliotek og cykelbutlere, og det har cyklisterne bemærket.

– I Aalborg er vi stolte over at blive udpeget som Årets Højdespringer 2018 af det skrappeste og vigtigste dommerpanel, nemlig cyklisterne selv, udtaler Brian Høj, der er projektleder for Aalborg Cykelby.

– For os er det udtryk for, at vi trods en relativt begrænset økonomi er lykkedes med at manifestere Aalborg som cykelby. Vi har i de seneste år haft fokus på at høste de lavt hængende frugter med projekter og tiltag, som viser, at vi vil cyklisterne! Det betyder dog ikke, at vi er i mål – slet ikke. I de kommende år vil vi arbejde målrettet med de udfordringer, som cyklistundersøgelsen bekræfter, vi har, siger Brian Høj.

Også rådmand Hans Henrik Henriksen er begejstret for titlen som årets højdespringer, men konstaterer samtidig: 

– Det er paradoksalt, at cyklisterne sjældent har været mere tilfredse samtidig med, at vi – som mange andre danske byer – står i en situation, hvor cykeltrafikken er vigende. Det kræver klar prioritering og ambitiøse cykelløsninger, hvis vi skal have flere op på cyklen og udvikle os til at blive en af landets førende cykelkommuner, siger Hans Henrik Henriksen.

Hovedtendenser i undersøgelsen

CYKELSTINETTET: Der er stor spredning i tilfredsheden blandt kommunerne, hvor der en tendens til, at cyklisterne i hovedstadskommuner og kommuner med store byområder er mest tilfredse med omfanget af kommunens cykelstinet.

FREMKOMMELIGHED: Der er generel tilfredshed med fremkommeligheden. Godt otte ud af 10 (81%) angiver på landsplan at være tilfredse med muligheden for at komme frem i trafikken som cyklist, hvilket er uændret fra 2016 (81%). Fremkommelighed er således et af de punkter, som cyklisterne angiver allerstørst tilfredshed med. Det er særligt i forstadskommuner i Region Hovedstaden, at tilfredsheden er højest – her når nogle af topscorerne tilfredshedsandele på 90%.

VEDLIGEHOLDELSE: Vedligeholdelsen er overordnet set det område, der er lavest tilfredshed med. Tilfredsheden med belægning og vedligeholdelse på landsplan er kun 53%, endda til trods for at der er tale om en stigning i forhold til 2016.

CYKELPARKERING: Her vendes land og by på hovedet. Knap to tredjedele af cyklisterne (65%) er på landsplan tilfredse med antallet af cykelparkeringspladser. Til gengæld er de store bykommuner placeret i bunden med tilfredshed på kun godt 40%. Det tyder på, at udfordringen med at sikre et tilstrækkeligt antal parkeringspladser til cyklister er særligt fremtrædende i tætbefolkede kommuner med mange daglige cykelbrugere.

TRYGHED I TRAFIKKEN: Trygheden i trafikken er generelt høj. I forhold til risikoen for eksempelvis at blive udsat for vold, føler hele 9 ud af 10 (91%) sig på landsplan trygge eller meget trygge som cyklister i trafikken.

Fakta om undersøgelsen:

Den Nationale Cyklistundersøgelse er gennemført for Det Kommunale Cykelfagråd i 32 kommuner i juni 2018 af Megafon i form af telefoninterviews med repræsentativt udvalgte cyklister. Undersøgelsen blev gennemført første gang i 2016 med 35 kommuner. Undersøgelsen er udført i perioden fra d. 3. maj 2018 til d. 10. juli 2018. Målgruppen for undersøgelsen er personer i alderen 16 år eller derover, som cykler mindst én gang om ugen. I samtlige kommuner er der gennemført omkring 150 interviews.

 

Kommentarer