Fensmark Brugsforening åbner i MENY-udgave
Fensmark har haft sin egen brugsforening siden 1875. Det lokale, købmandskabet og modet til at investere har de seneste godt 20 år bragt butikken op i supermarkedernes superliga. Den årlige omsætning er på ca. 154 mio. kr. Hertil kommer ca. 45 mio. kr. i to datter-brugser og tre OK-benzinlæg.
Brugsforeningens topledelse; direktør Hans Larsen og uddeler Niels Kjeldsen, fik i fjor grønt lys af bestyrelsen til at skifte Coop som grossist og SuperBrugsen som kæde ud med Dagrofa som grossist og MENY som kæde for i endnu højere grad at kunne dyrke det lokale og købmandskabet.
– Formålet er at beholde en større del af vores indtjening lokalt til gavn for brugsforeningens butikker i Fensmark, Glumsø og Vallensved, siger direktør Hans Larsen til dsk.dk.
Hovedbutikken i Fensmark byder nu kunderne velkommen som en del af MENY – men med vægt på en identitet som Brugsforening siden 1875 og dermed blot syv år til et storstilet 150 års jubilæum. SuperBrugsen i Glumsø er kommet i selskab med købmændene i SPAR, mens LokalBrugsen i Vallensved er blevet en del af LetKøb.
4.500 ud af godt 7.000 medlemmer af de tre butikker har fået nyt medlemskort til brugsforeningerne. I stedet for bonuspoint optjener medlemmerne én procentloyalitets rabat. Det nye medlemskort er med et billede af den gamle brugs i Fensmark, som er bygget i 1879.
– Kunderne kan forvente nogenlunde samme prisniveau som i dag. Når vi inden månedens udgang er helt på plads med it, sortiment og logistik, er vi klar til at markedsføre tilbud, som kunderne er nødt til at køre efter, så vi kan bevise, at vi stadig har gode varer og god service, lover Hans Larsen.
Han fremhæver, at den store forskel bliver friheden. MENY giver mere plads til det lokale købmandskab: – Vi vil ikke længere være forpligtet til at have en lang række bestemte vare på hylderne og behøver ikke længere have fabrikspakket kød i vores sortiment.
For at give kunderne en smagsprøve på, hvad de kunne forvente af deres brugsforening som en del af MENY, kom Dagrofas indkøbere til Fensmark i to dage i november med prøver på bl.a. Gestus, Grøn Balance og First Price.
Uddeler Niels Kjeldsen forudså optimistisk, at 3.000 kunder ville besøge det 250 m2 store telt, som var slået op foran butikken: – Interessen for de nye varer og varemærker oversteg vores vildeste fantasi. Der kom over 5.000. Både Dagrofas indkøbere og leverandører gjorde et fantastisk arbejde.
Dagen før den første åbningsdag som en del af MENY – den 2. januar – knoklede 60 håndværkere og 100 medarbejdere fra Dagrofa og Fensmark Brugsforening med at få teknik, skilte, varer og kasselinje på plads.
– Det er tydeligt, at vores nye samarbejdspartnere i Dagrofa ser vores succes som deres succes. Vi føler, at vi har fået en ny familie, hvor vi er blev budt velkommen på allerbedste vis, siger Niels Kjeldsen.
Konkurrencen fra flere lokale discountbutikker og et hypermarked ved Næstved Storcenter blot få km fra Fensmark betyder, at den ”gode kundeoplevelse” er nøglen til fortsat vækst.
Gennem 10 år har Brugsforeningen i Fensmark vundet SuperBrugs kædens kundetilfredshedsanalyse.
– Med vores kerneområder som slagter, delikatesse og vin kommer vi i MENY ind i et fællesskab af frie købmænd, hvor dette fokus har samme prioritet. Det giver os større frihed, sikrer lokal forankring og mulighed for at fokusere endnu mere på købmandskabet, vores medlemmer og kunder, konkluderer Hans Larsen.
Udover produktionsområderne er butikken kendt for vin og har egen import. Ikke mindre end tre medarbejdere udover direktør og butikschef er klar til at give kunderne gode råd om vin. Og for ølentusiasterne er der næppe mange andre på Sjælland, der overgår den dedikerede ølkøbmand Herman Olsens viden om specialøl.
Men først og fremmest er Fensmark Brugsforening blevet kendt på sit kød, som trækker kunder til fra et stort opland.
– Det er her, at vi har kunne dyrke købmandskabet og bruge det som løftestang for hele butikken. Det gælder ikke mindst det friskhakkede kød. Og nu efterhånden også vores egne lokalt fremstillede måltidsløsninger. Vores salg af nytårsmenuer satte ny rekord med 1.200. Næste år bliver endnu større, siger Niels Kjeldsen.
Hans Larsen tilføjer, at det ”heldigvis er den samme bold, som MENY løber efter: – MENY har virkelig forstået at tage den kamp om markedspladsen op. Det giver mere plads til at arbejde med det kød, vi selv producerer. Gaspakket kød kan kunderne jo købe i discountbutikkerne.
Kommentarer