Livsstil og forbrug

Er din bil klar til ferien? Få eksperternes bedste råd til forberedelse af bilferien

Sidste sommer fik 7.500 danskere assistance til vejhjælp i udlandet via Rødt Kort i løbet af skolernes sommerferie. Pressefoto: Unsplash

En bil, der ikke vil køre, er en alvorlig streg i regningen på kør selv-ferien. Med de rigtige forberedelser øger du sandsynligheden for, at din bil klarer alle strabadser på turen ud og hjem uden slinger i valsen.

Hver sommer hjælper SOS International via Rødt Kort-ordningen danske bilejere, der får afbrudt ferien af et nedbrud på bilen. Sidste sommer fik 7.500 danskere assistance til vejhjælp i udlandet via Rødt Kort i løbet af skolernes sommerferie (fraregnet sager i forbindelse med haglstormen i Norditalien). Heldigvis kan de fleste køre videre efter en afbrydelse, mens bilen er på værksted, skriver SOS i en pressemeddelelse.

Hos SOS International, der varetager Rødt Kort-ordningen om assistance til vejhjælp i udlandet på vegne af en række forsikringsselskaber, er der særligt ét råd, som alle bilejere, der planlægger bilferie, bør kende:

– Et værkstedsbesøg er en god investering, for måske kører din bil fint i hverdagen, men når den bliver pakket med bagage og passagerer, og I kører lange stræk i varmen og måske ovenikøbet med køer undervejs, så bliver bilen altså belastet i en helt anden grad, end den er vant til, siger Anette Bjørn Juncher, der er alarmcentralchef hos SOS International.

Derfor er en tur til værkstedet den vigtigste forberedelse før kør selv-ferien. En mekaniker kan opdage, hvis motor, kobling eller bremser trænger til en kærlig hånd, og det anbefales også at få kontrolleret dæk og dæktryk.

Selvom man kan få vejhjælp med Rødt Kort i udlandet, er det værd at huske på, at højsæsonen også betyder travlhed og ferie på værkstederne rundt om i Europa. Det kan betyde længere ventetid på reparation.

Fodboldfeber og olympiske lege

Tyskland er det land, hvor flest danskere får nedbrud på bilen, når turen går til udlandet. Det skyldes, at nabolandet mod syd både er ferieland og transitland for rejser til Sydeuropa.

I år afholdes der EM i fodbold i en række tyske byer frem til 14. juli.

UEFA advarer på forhånd om tæt trafik i og omkring de byer, hvor der er kampe i perioden, så det er en god ide at planlægge ruten grundigt og sørge for at være udhvilet. Se en oversigt over kampe og byer hos UEFA

Senere på sommeren, fra den 26. juli til 11. august er der OL i Frankrig. Det er først og fremmest Paris, der er hjemsted for de olympiske lege, men der afholdes også konkurrencer i Marseille, Nice, Bordeaux og en række andre franske byer.

SOS International anbefaler bilrejsende, at man er opmærksom på, at der kan være tæt trafik på vejene omkring de byer, hvor der afholdes OL-konkurrencer. Man kan finde et overblik hos det franske nationale turistbureau

Første ferie på el?

De seneste år har rigtig mange danskere investeret i elbiler. Alene i april i år udgjorde elbiler ifølge FDM 44 procent af alle nyregistrerede biler.

Hvis den første kør selv-ferie i elbilen venter forude, har SOS International et par tips, der kan gøre rejsen lettere:

  • Få tjekket kølervæskeniveau på højvoltsbatteri
  • Sørg for at have forskellige lademuligheder via apps – og planlæg ruten efter opladningsmuligheder
  • Tjek, hvor nødudløseren til ladekablet sidder (skal bruges, hvis ladehåndtaget sider fast efter en opladning)

SOS International anbefaler, at man aldrig kører helt tør for strøm:

– Man gør klogt i at lade op, før bilen kører helt tør for strøm. Det kan være, at den planlagte ladestation er ude af drift, så man skal køre længere end planlagt, siger Anette Bjørn Juncher.

Kører man tør for strøm i udlandet, kan man ikke forvente, at den lokale assistancetjeneste har samme ekspertise i elbiler, som vi er vant til i de nordiske lande. For eksempel vil det være et særsyn, at vejhjælpen medbringer en mobil lader. Det medfører oftere en tidsrøvende bugsering i stedet for en hurtig opladning på stedet.

Miljømærker og lovpligtigt udstyr

Sidste forberedelse før afgang er at sætte sig ind i, om der er krav til miljømærker og lovpligtigt udstyr i de lande, man kører til (eller igennem).

Se en oversigt over krav til miljømærker med mere hos FDM

FDM har også en oversigt over krav til lovpligtigt udstyr 

Kommentarer