Elever trætte af lange skoledage
På Børne- og Skoleudvalgets foranledning er der i perioden fra den 7. juni til den 23. juni gennemført en spørgeskemaundersøgelse hos alle elever fra 4. – 9. kl. samt forældre til alle elever i folkeskolen.
3005 forældre har besvaret spørgeskemaundersøgelsen, hvilket giver en svarprocent på 19,9.
Svarene på de enkelte spørgsmål omkring sikker skolevej, transporttid, flytning af overbygningen fra lokal skole og kvaliteten af undervisningen varierer fra afdeling til afdeling.
418 elever har besvaret spørgeskemaundersøgelsen, hvilket giver en besvarelsesprocent på 9,1%.
For elevernes vedkommende relaterer langt de fleste kommentarer sig til skoledagens længde, lektiemængden og elevernes mulighed for at dyrke deres fritidsinteresser efter skoletids ophør.
De lange skoledage (eksl. transporttid) er en konsekvens af skolereformen, som blev indført i august 2014.
I spørgeskemaet spørges om forældrenes holdning til hvorvidt der inkluderes for meget i klasserne. 45% af forældrene mener, at der inkluderes for meget mens 35% mener, at der inkluderes tilpas. 3% mener, at der er plads til flere børn og 18% svarer ved ikke.
På spørgsmålet omkring flere eller færre elever i klasserne svarer 9%, at de har fået færre elever, 43% finder, at antallet er uændret, 26% har fået flere elever i klasserne og sammenlagt 22% har enten ikke kendt skolen før strukturændringen eller svarer ved ikke.
Kommentarerne spænder vidt fra stor utilfredshed til stor tilfredshed. Kommentarerne er for den største dels vedkommende med udgangspunkt i elevernes og forældrenes personlige oplevelser og med udgangspunkt i forældrenes egne børn.
Kommentarer