Næstved By

Elever på Susåskolen, afd. Holsted designer lydvægge

Elever på Susåskolen, afd. Holsted, designer lydvægge, så de kan spille højt uden at genere naboen.

Under Engineering Day 2019 skal elever i 8. årgang udtænke, designe og konstruere modeller af vægge, der kan modstå høj lyd. Projektet kan være til gavn for naboen, men skal også vise eleverne, hvad man kan bruge naturfag til i den virkelige verden.

En hel del unge synes, at musik lyder bedst, når den spiller på højeste volumen. Der er dog ingen garanti for, at naboen synes det samme. Eller for den sags skyld overhovedet deler samme musiksmag.

Nu får 23 elever fra 8. årgang på Susåskolen, afd. Holsted chancen for at lære at lydisolere et rum, så ingen bliver generet af deres musik. Det sker på Engineering Day 2019, der afvikles i uge 45 på skoler i hele Danmark.

Susåskolen holder Engineering Day torsdag d. 7. november, hvor 8. klassen bruger dagen på at konstruere modeller af vægge med lydisolerende materialer som flamingo, karklude, vat og yogamåtter.

Tankegangen er at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre. Eleverne skal bruge både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde den sammensætning af materialer, der har de bedste lydisolerende egenskaber.

– Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.

Over 130 skoler i regionen er tilmeldt

Knap 200 lærere fra 132 skoler i Region Sjælland har tilmeldt deres elever til Engineering Day, der i år indeholder opgaven ”Lyden, der forsvandt”. Projektet er udviklet til 7. -9. klasse i udskolingen, men også mange elever på mellemtrinnet i 4- 6. klasse deltager i at bygge lydisolerende vægge.

Mere konkret går årets opgave ud på at hjælpe Signe og Carl Emil med at indrette et øvelokale til deres band i den ejendom, hvor de bor. Der er en betingelse: Ingen må blive generet af bandets musik. Opgaven er at finde ud af, hvordan man kan lydisolere væggene i øvelokalet, så bandet kan spille uden at forstyrre naboerne.

Det er tredje år, at der afvikles Engineering Day på danske skoler. Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup, har noteret sig den store opbakning fra landets lærere:

– Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it. Vi vil netop gerne bidrage til, at eleverne oplever STEM-undervisningen som vedkommende, inspirerende og lærerig og dermed løfte elevernes læring og det faglige niveau, siger Anders Dahlstrup.

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 

Ud over grundskoler, foregår Engineering Day på følgende ingeniøruddannelser og science centre: Brorfelde Observatorium, Dansk Arkitektur Center, Energimuseet, Enigma, Experimentarium, Kattegatcenteret, Mind Factory by ECCO, Naturvidenskabernes Hus, Skramloteket, Syddansk Universitet, Tycho Brahe Planetariet, Tårnby Naturskole, Universe, VIA´s Ingeniøruddannelser, Horsens, Økolariet.

Kommentarer