Næstved By

Ekspert: Næstved City har stort potentiale

Næstved Havn

En artikel på Næstved Netavis om en butikslukning i midtbyen affødte en læserdebat om bymidten og parkeringspladser. Vi kontaktede en ekspert og fik en vurdering af Næstved som handelsby – både nu og i fremtiden.

Forleden skrev vi på Næstved Netavis om at Kings & Queens lukker butik i Næstved City

Vi spurgte en ekspert om hvordan Næstved har det som handelsby, hvad vi gør rigtigt, om vi gør noget forkert og om hvordan vores fremtid ser ud:

Institut for Centerplanlægning har siden 1959 rådgivet Staten, kommuner og private investorer omkring detailhandel og andre oplevelses- og kundeorienterede servicefunktioner i Danmark og i udlandet. I Danmark står Institut for Centerplanlægning bag kåringen af Årets Handelsby og er rådgiver på udformingen af planloven for Danmark. Per Nyborg, Adm. direktør og indehaver af Institut for Centerplanlægning, er en af de bedste eksperter indenfor planlægning og placering af detailhandel i Danmark.

Vi ringede til ham.

Parkeringsforhold er livsnødvendige for detailhandlen i Næstved Midtby

Hvor vigtig er parkeringsforhold for en midtby og er det en fordel med gratis parkeringspladser i centrum af Næstved?

– Altså generelt er parkeringspladser livsnødvendige for detailhandlen uanset om det er i en midtby eller ved et butikscenter, som I jo også har i Næstved. Næstved Kommune var faktisk en af de allerførste kommuner i Danmark til at skilte ind til parkeringspladserne, der er placeret rundt i midtbyen. Det er rigtig godt, fremhæver Per Nyborg:

– Skiltning af parkeringspladser, parkeringspladsernes beliggenhed tæt på butikkerne, og så egnede butikslokaler i en sammenhæng er de tre ting en midtby har brug for, for at kunne fungere som et handelssted, fortæller Per Nyborg, som dog også peger på udnyttelsen af parkeringspladserne, som et vigtigt fokusområde når man taler om parkering i Næstved Midtby:

– I en midtby er der begrænset plads, sådan er det jo inde i midten af en by, og derfor er det vigtigt at man sørger for en optimal udnyttelse af de parkeringspladser der er, fortæller han.

– Den mest optimale udnyttelse af parkeringspladserne ville være at tage betaling for parkering, men med Næstved Storcenters placering ganske få km udenfor bymidten ville det være at give Næstved Storcenter en konkurrencefordel. Folk kører jo gerne 12 km for at spare 3 kr i parkering, lyder det med et glimt i øjet fra Per Nyborg.

– Gratis parkeringspladser i bymidten af Næstved er det rigtige.

En del af debatten her i Næstved går på at der er parkeringsvagter og man kan risikere at få bøder for at holde for længe på nogle af parkeringspladserne i midtbyen, er det ikke en ulempe for handlen i midtbyen?  

– Rent faktisk er det bedre for Næstved midtby at have regulering af en betydelig del af parkeringspladserne, det sikrer nemlig optimal udnyttelse af den begrænsede plads. Betaling for parkering vil dog sende handlen ud til Storcentret, og gratis parkering vil betyde dårlig udnyttelse af parkeringspladserne og det vil gå udover detailhandel i midtbyen, når kunderne ikke kan finde en ledig parkeringsplads. Derfor er den rigtige model gratis, men reguleret parkering i Næstved Midtby.

– Det man kunne gøre for at optimere parkeringsforholdene i Næstved midtby, var at etablere langtidsparkeringspladser lidt længere fra selve bymidten, hvor de mennesker, der dagligt arbejder i bymidten kunne parkere uden at tage pladsen fra kunder til detailhandlen, fortæller Per Nyborg.

En del af parkeringspladserne i Næstved Centrum er allerede langtidsparkering og dermed er ekspertens råd opfyldt, hvis antallet af langtidsparkeringspladser opfylder behovet.

Fælles markedsføring er vigtig for en midtby som Næstved

Hvis parkeringsforholdene i Næstved Centrum stort set lever op til de kritterier du nævner, hvordan kan det så være at vi i Næstved har en opfattelse af en lidt presset midtby med enkelte tomme lokaler rundt omkring?

– Næstved er en af de byer, der har de allerbedste muligheder i fremtiden. Næstved har et meget stort opland og tendensen de næste 10 – 15 år for Næstved er en styrkelse af den position. Næstved trækker fra et kæmpe opland. Det er oplandsbyernes handel, der står for fald, fortæller Per Nyborg, og uddyber:

– Vi oplever generelt at nethandlen trækker omsætning ud af detailhandlen. Omkring 16% er flyttet online. Det presser alle byer, og vi ser nu byer med en anden sammensætning af butikker, med flere restauranter og cafeer, forklarer Per Nyborg.

– På et tidspunkt skal butikkerne i de mindre byer i oplandet omkring Næstved gennemgå et generationsskifte, og det ser for mange svært ud med den økonomi mange af dem oppebærer i dag. Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er en del af den fremtid som ser rigtig positiv ud for Næstved midtby.

Hvad skal midtbyen i Næstved gøre for at udnytte den mulighed mest optimalt?

– Det er nødvendigt med fælles åbningstider og fælles events. Organiseret i fx en handelsstandsforening og med opbakning fra alle, forklarer Per Nyborg fra Institut for Centerplanlægning.

– De fælles initiativer skal kanaliseres ud via fælles markedsføring, som samlet fortæller hvornår byen har åben, hvor kan man parkere og hvilke butikker der ligger i midtbyen, forklarer Per Nyborg.

Større perspektiv giver mulighed for stærkt position for Næstved Midtby i fremtiden

– Næstved har allerede nu en styrkeposition, som handelscentrum for et stort opland, og med den udvikling vi kan se i fremtiden vil det kun give Næstved endnu mere styrke i den retning – og set i et lidt større perspektiv: Hvorfor samarbejder Næstved Storcenter og Næstved midtby ikke om at tiltrække handel fra et kæmpe opland?, spørger Per Nyborg fra Institut for Centerplanlægning.

– Næstved Storcenter kan noget med en samling butikker under tag, men Næstved Midtby tilbyder den mere unikke shoppingoplevelse med hyggelige gader, cafeer og en hyggelig midtby, afslutter Per Nyborg fra Institut for Centerplanlægning.

 

Kommentarer