Næstved By

Det er stadigvæk skøjtende glat derude

Foto: arkiv

Der er DMI risiko for let isslag på Sjælland, Lolland, Falster og Møn gældende indtil onsdag morgen.

En front med nedbør er på vej op over Danmark fra syd.
Nedbøren falder som både regn, slud, sne og med risiko for let isslag.

Betingelserne for dannelse af isslag er gunstige for Sjælland, Lolland, Falster og Møn, hvor der således er risiko for, at nedbøren lokalt kan falde som let isslag.

Når der ikke er sne, kører bilister instinktivt hurtigere, og det bliver farligt, når der fugt og kuldegrader.

Det kolde vejr med masser af kuldegrader spiller bilisterne et puds i disse dage, især i de kolde morgentimer.

Kombinationen af fugtigt vejr og minusgrader resulterer i, at et næsten usynligt isslag lægger sig hen over vejene, og det glatte føre kommer bag på rigtig mange bilister.

Antallet af glatføreulykker og uheld i trafikken falder generelt, når bilister visuelt kan se sne og is på vejene. Men når der er ’fri bane’ og hverken sne eller is at spore, som det ofte er tilfældet i disse dage, sætter bilisterne helt automatisk farten op. Det bliver et problem, når de har isslag under hjulene. Bilerne får for meget fart på og kan ikke stå fast.

Ifølge Vejdirektoratet plejer antallet af glatføreuheld at stige i takt med øget forekomst af isslag.
Indtil videre er det for tidligt at konkludere på baggrund af de seneste dages frost, men holder frosten i de kommende uger, er det forventeligt.

Isslag er en nedbørsform og opstår som regel ved overgangen fra en kold til en varmere periode. Risikoen for isslag er især til stede i de tidlige morgentimer mellem klokken 5 og 9. En af årsagerne til, at mange undervurderer risikoen for isslag, er, at selv når temperaturen har sneget sig over nul grader, så er asfalten stadig under nulpunktet. Det betyder, at isslag på asfalten holder sig bundfrossen i op til et par timer.

Så hvad bør man gøre for at undgå udskridning i koldt vejr og isslag på vejene?

Det giver Applus Bilsyn, der hvert år syner mere end ½ mio. biler herhjemme, og her ser, hvilke biler der kører mest sikkert gennem vinteren, et bud på.

Biler med det bløde vinterdæk gummi står bedre fast på veje med isslag.
Har man endnu ikke skiftet til vinterhjul, bør dette være første skridt.

Hold øje med isslag på bilens ruder. Er der is her, er der sandsynligvis også is på vejene.

Kommentarer