Næstved By

Debat: Et kig ind i skolernes Paradis

Skrevet af: Søren Revsbæk

Vi har set ind i Paradis. Nogenlunde sådan udtrykte en af mine kollegaer i Børn- og Skoleudvalget det, efter udvalgets studietur til Finland.

Der er kun omkring 20 elever i skoleklasserne. Udbredt brug af fler-lærerordninger i skoleklasserne, navnlig når der er tale om inklusion. Og så er der den daglige varme med i skolen, som sikrer at alle elever får den energi, der skal til i en skoledag.

Det synes ikke som om, at det er detailstyring og administration, som skaber de traditionelt gode finske resultater i skolen. Det er tævrtom kompetente lærere, mange af dem, overblik og overskud i klasselokalet.

Det stammer fra en konsekvent prioritering af såvel vuggestue/børnehaver og folkeskoler på omsorg, tid og nærvær – med fokus på læring.

Det kan vi i Danmark, og lokalt, lære en hel del. I dag tillader vi i Næstved op til 28 elever i klasserne – inklusive børn, som skal inkluderes. Det er en stor opgave for selv den mest kompetente og erfarne lærer.
Dertil kommer en lang skoledag som, selvom den er blevet lidt kortere, dræner energien i de sidste timer.

I Næstved har vi for 2020 tildelt 11 mio. kr. mere til folkeskolen. Det lukker nok de værste huller i skolernes budget, men vi skal længere. Klassekvotienten skal ned på 20-21 elever. Der skal flere lærere (og gerne pædagoger) til at hjælpe i undervisningen og ro til at lære, både for almen-eleverne og de børn, som skal inkluderes.

Der skal bruges mindre tid på administration og møder – mere tid på undervisning og børnene.

Det koster. Ikke bare 11 mio. kr., men nærmere 10 gange så meget. Det kommer ikke på én gang, men ved, at vi også i Næstved laver en langvarig prioritering af folkeskolen.

Politikerne i Børn- og Skoleudvalget fik et glimt, måske ikke af Paradis, men i hvert fald et sted, hvor man konsekvent prioriterer skolen højt.

Det skal vi også i Næstved.

Dette er et læserbrev indsendt af Søren Revsbæk. Du kan også indsende et læserbrev under INDSEND NYHED i topmenu. 

Kommentarer