Debat: Black Friday er en fælde
Datoen for Black Friday nærmer sig, og den helt store indkøbsfest spåes atter at slå rekordomsætning.
Marlene Pedersen fra My Heaven i Kindhestegade har en helt klar holdning til Black Friday.
Af Birgitte Grejsen Møs.
Fredag den 29. november er det igen tid til Black Friday – et amerikansk fænomen, der de senere år har vundet et stadigt større indpas hos rabatsøgende danskere.
Sandheden er dog, at Black Friday langtfra er den lykkelige historie om store rabatter og en mulighed for, at vi alle har råd til dyre mærkevarer, som mange undskylder overforbruget med.
– Jeg er hoppet af vognen med hensyn til Black Friday og den shoppingfest som står for døren, starter indehaver af My Heavens Marlene Pedersen at fortælle.
– Black Friday er en fælde, som vi selvstændige, og ligeledes kunderne er faldet i. For det første er der så at sige ingen omsætning i butikken 14 dage før Black Friday, som ugerne efter er også meget stille. Kunderne forventer, at der er mange procenter at spare, og ikke mange spilder os den tanke, at den rabat man forventer at opnå, er penge lige ud af pengekassen hos de små selvstændige. Vi kan jo ikke blot sætte vores husleje ned med op til 90%, eller sige til vores personale at den 29. november, skal man ikke forvente at få fuld løn.
– Butikkerne kan ikke engang selv styre det. Vores leverandører har webshops, hvor der kan shoppes med Black Friday rabat, så hvis vi forhandlere ikke er med på vognen, kan vores kunder i realiteten blive hjemme og shoppe fra sofaen. Dog vil jeg sige, at flere af mine leverandører er blevet opmærksomme på vores kamp i butikkerne. Jeg har faktisk et firma, som aktivt går imod Black Friday. Sælgeren ringer simpelthen de butikker op, hvor der er tilbud på deres sko og støvler. En leverandør må ikke kræve, at butikken ikke sætter deres styles ned, men de må vejlede i, at hvis man kræver eneforhandling af deres kollektion, skal man følge den vejledende udsalgspris i den normale salgsperiode. Det er ligesom et vink med en vognstang.
– Problemet med de store rabatter kan, i den sidste ende, gå ud over kunderne. Detailbranchen kan sætte salgspris op, for så tilsvarende at kunne give de forventede procenter til Black Friday. Det er ingen tjent med. Hverken os i butikkerne eller kunderne. Derfor er bl.a. Black Friday endt ud med at være en grim fælde for os alle. Den holdning deler jeg med flere mindre selvstændige butikker
– Det glæder mig dog at Næstved City denne gang ikke kun har Black Friday, men også Julenat som overskrift den 29. november.
Midtbyen vil atter være smukt julepyntet – butikkerne vil stå klar med et personale, som vèd noget om det der er i deres respektive butik og den personlige oplevelse vil være i fokus. Duften af Gløgg, æbleskiver, brændte mandler i gaderne – et tilbud om ikke at jage de gule skilte, men at stoppe op – mærke stemningen i byen, og i det hele taget være glad for at man stadigvæk kan handle i de små selvstændige butikker i Næstved, afslutter Marlene Pedersen.
Kommentarer