Næstved By

Danskere har mad på hjernen, når de vælger feriedestination

Seks ud af ti danskere har mad på hjernen, når de vælger feriedestination

God mad er ofte omdrejningspunkt for den danske hygge. Men det er tilsyneladende ikke kun inden for landets grænser, at vi prioriterer at hygge os med lækre gastronomiske oplevelser. I en ny rejseundersøgelse fra hotel- og rejsesøgemaskinen momondo.dk svarer næsten seks ud af ti danskere, at udvalget af god mad er vigtigt, når de vælger rejsedestination.

Sprød, italiensk stenovnspizza, græsk tomatsalat med frisk mozzarella og cremet fiske-paella tilberedt ved bordkanten. Du kan bestille det hele i Danmark, men det smager af en eller anden grund bare lidt bedre, når det bliver serveret i retternes hjemland med matchende temperatur og lokalaccent.

I momondos nye rejseundersøgelse svarer halvdelen af danskerne, at de vælger rejsedestination baseret på deres forventninger til, hvor god maden er. For mere end hver 20. dansker er det ét af de vigtigste kriterier, når de skal beslutte sig for, hvor næste rejse går til.

“God gastronomi fylder meget, når vi danskere skal forkæles på ferien. De mange populære street food-områder, der er opblomstret herhjemme, er nok også med til at øge danskernes interesse i de forskellige landes lokale specialiteter,” siger momondos danske presseansvarlige, Lasse Skole Hansen, der også peger på tal fra undersøgelsen, der viser, at hele 61 procent af danskerne går efter at finde restauranter, der serverer lokal mad, når de er på ferie.

Især de unge elsker at bruge penge på mad, når de er på ferie

Selvom det måske ikke altid er det billigste alternativ at spise ude, holder det ikke danskerne tilbage, når de er på ferie. Faktisk er det lige omvendt. Hver anden dansker svarer i undersøgelsen, at de er villige til at betale mere for mad, når de er på ferie, end når de er herhjemme. Og specielt de unge er ikke bange for at punge ud, når de sidder ved de rød/hvid ternede duge.

momondos undersøgelse viser, at mens 39 procent af de 56-65-årige er villige til at betale mere for mad, når de er på ferie, er det hele 58 procent i aldersgruppen 18-35 år, der gladeligt lægger lidt ekstra penge i madbudgettet.

“Det skyldes nok, at mange unge sparer op til ferien længe og bruger måske ikke så mange penge på at spise ude i hverdagen. Men noget tyder på, at når de så er afsted på ferie, vil de ikke spare på luksussen. De vil have lov til at nyde måltiderne ekstra meget,” siger Lasse Skole Hansen.

Alle tal og citater i pressemeddelelsen er til fri afbenyttelse. Ved henvisning til

momondo – brug følgende link: momondo.dk.

Om momondos internationale rejseundersøgelse

momondos internationale undersøgelse om rejsevaner og tendenser er foretaget blandt 26.216 respondenter i alderen 18-65 år på tværs af 26 lande, og mindst 1.000 respondenter har deltaget i hvert land. Data er indsamlet gennem en e-survey via Cints panel i perioden den 9. til den 17. januar 2018. Respondenterne er repræsentativt fordelt i forhold til køn, alder, uddannelse og region og efterfølgende vægtet. momondo har gennemført undersøgelsen hvert år siden 2014.

Om momondo

momondo.dk er en gratis, global rejsesøgeside, som sammenligner milliarder af priser på fly, hotel og rejser. momondo har vundet flere priser inklusiv en test i Forbrugerrådets magasin, TÆNK, og anbefales af internationale medier som CNN, The New York Times og The Daily Telegraph. momondo har hovedkvarter i København og betjener rejsende på mere end 30 internationale markeder. momondos apps er gratis tilgængelige til iPhone og Android. momondo drives af KAYAK, der er et uafhængigt datterselskab i Booking Holdings.

Kommentarer