Samfund

Dagplejen i Næstved Kommune giver små børn et større ordforråd

I Næstved Kommune har dagplejen taget et nyt initiativ til sig for at stimulere børnene sprogligt. 

Dagplejen i Næstved Kommune har succes med sprogstimulering af de helt små børn gennem oplæsning. Ifølge dagplejer Heidi Kubiak, har det givet hende og børnene et stort udbytte, skriver Fagbladet FOA.

– Jeg er blevet opmærksom på, at når jeg læser bøger for børnene, skal jeg lade være med at oversætte de svære ord. Det er ikke min opgave at vurdere, hvilke ord der er svære eller nemme for børnene, siger dagplejer Heidi Kubiak til FOA.

Læs også: Dagplejen i Næstved Kommune er i mangel på dagplejere

Sprogstimuleringen er et selvstændigt initiativ, som er inspireret af metoderne i ‘Læseleg’, hvor børnene inddrages i oplæsningen af en historie. Dagplejerne har således fået 12 bøger og 12 sange, de kan bruge i arbejdet med børnene samt modtaget undervisning i dialogisk læsning.

– Oplæsningen af bøgerne bruger jeg til at gøre børnene opmærksomme på hinanden, og de bliver bedre til at kommunikere med hinanden på baggrund af samme fokus på nogle ord, siger Heidi Kubiak til FOA.

Hvad er dialogisk læsning?

Dialogisk læsning er en metode udviklet af den amerikanske forsker G.J. Whitehurst. Metoden handler om at læse en bog med en gruppe på højest fem børn. Den skal læses tre gange på forskellig vis.

  • 1. gennemlæsning foregår skal foregå uden afbrydelser. Derefter taler den voksne og børnene om bogen.
  • 2. gennemlæsning inviterer til afbrydelser og samtale. Den voksne stiller spørgsmål, og man ”smager” på de gode ord og taler om dem.
  • 3. læsning af bogen inddrager børnene endnu mere, de genfortæller og taler om, hvad de er blevet klogere på ved at læse bogen.

De tre læsninger af bogen afsluttes med en eller flere kreative aktiviteter i den efterfølgende uge. Her får børnene – ved at bruge deres hænder og deres fantasi – bogens handling og ord endnu mere ind under huden. Ved at tegne, dramatisere eller lege et tema eller ord fra bogen øger man effekten af den dialogiske læsning.

Kilde: www.læseleg.dk 

Kommentarer