Dårlig balance sender seniorcyklister i asfalten
Knap hver 10. cyklist over 65 år er væltet på cyklen. Aktuel kampagne opfordrer omkring 190.000 seniorer på Sjælland, Lolland og Falster til at se kritisk på, om de har den rette cykel. Mange ulykker kan undgås, hvis flere vælger en cykel med lav indstigning, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden.
I politikredsene i Midt- og Vestsjælland samt Sydsjælland og Lolland-Falster bor der omkring 190.000 borgere over 65 år. De vil i de kommende uger blive opfordret til at skifte deres cykel ud, hvis de har problemer med balancen, når de skal af og på deres cykel (se tal for alle politikredse nederst i pressemeddelelsen).
Det er Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, der står bag den landsdækkende kampagne “Sikker på cykel – hele livet“, som kan ses på TV2 og sociale medier i maj og juni. Kampagnen opfordrer seniorerne til at blive ved med at cykle så længe som muligt, men også til at flere dropper den klassiske cykel med en midterstang. I stedet kan mange med fordel skifte den ud med en cykel med lav indstigning. Det vil gøre cykelturen mere sikker og tryg.
– Når vi bliver ældre, så bliver vores balance helt naturlig dårligere. Vi ser desværre for mange uheld og skader med cyklister over 65 år, der mister balancen, når de for eksempel skal af og på cyklen, kører uden om noget eller rammer kantstenen. Mange af de uheld og skader kan undgås, hvis seniorcyklisterne vælger en cykel med lav indstigning, siger Tina Valter Olsen, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Skader kan have store konsekvenser
Alene i Midt- og Vestsjælland samt Sydsjælland, Lolland og Falster har politiet registreret 103 tilskadekomne eller dræbte cyklister over 65 år i perioden 2014-2018. Men tallet er i virkeligheden meget større, da det kun er omkring 5-10 % af cyklistulykker med tilskadekomne, som kommer til politiets kendskab.
I en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden svarer knap hver 10. cyklist over 65 år, at han eller hun er faldet på cyklen inden for det seneste år. Den største enkeltforklaring er på grund af balancen. Omkring halvdelen af dem, der faldt på cyklen, fik skader ved uheldet.
– Et fald på cyklen kan have store konsekvenser. En brækket hånd, arm eller hofte kan tage lang tid at genoptræne, og det kan betyde store begrænsninger for den enkelte. Så det er vigtigt, at flere seniorer bliver klar over, at en cykel med lav indstigning kan gøre deres cykelture mere sikker og tryg og forebygge fald, siger René Højer, områdechef i TrygFonden.
Fakta:
I dag kører otte ud af ti mænd over 60 år på en klassisk herrecykel med en midterstang, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Fire ud af ti seniorer ikke klar over, at der også findes cykler til mænd uden en midterstang.
Gode råd: Sådan kører du sikkert på cykel, når du bliver senior
Det er skønt og sundt at cykle. Så bliv ved så længe som muligt. Med få tiltag kan cykling være både sikkert og trygt, også når du kommer op i årene:
- Vælg en cykel, der er let at komme af og på.
- Husk cykelhjelmen
- Gør dig synlig med pangfarver og reflekser.
- Orienter dig grundigt i vejkryds.
- Vær opmærksom i trafikken.
Find flere gode råd om sikker cykling for folk over 65 år her.
Fakta (kilde: Danmarks Statistik og Rådet for Sikker Trafik):
- Cyklister over 65 år er overrepræsenterede i cyklistulykker.
- Oftest er der tale om eneulykker.
- Mange uheld skyldes dårlig balance fx når man skal på eller af sin cykel eller undgå en forhindring i trafikken.
Se video (20 sek): Ekspert forklarer, hvorfor en cykel uden en midterstang gør seniorers cykling mere sikker.
Om undersøgelsen: Så mange seniorer er faldet på cyklen:
I en undersøgelse, som Epinion har gennemført i efteråret 2019 for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 1.013 cyklister mellem 65 og 80 år, svarer 9 %, at de er væltet på deres cykel inden for det seneste år. Heraf kom 46 % til skade. Den største enkeltforklaring er, at de mistede balancen, da de for eksempel skulle af og på deres cykel.
Tal pr. politikreds (kilde: Danmarks Statistik og Vejdirektoratet):
Kilde: Rådet for Sikker Trafik.
Kommentarer