Næstved By

CMP ONE har modtaget Trelleborgfondens Kulturpris 2016

Se billedserie Foto: Næstved Kommune

Næstved: Trelleborgfondens Kulturpris 2016 er gået til graffiti kunstneren, CMP ONE. Han har modtaget prisen for det vedholdende arbejde med at udsmykke Næstved og give byen status som uofficiel hovedstad for streetart.

CMP ONE, med det borgerlige navn Claus Michael Pedersen, fik mandag den 24. oktober overrakt prisen på Rønnebæksholm af Nick de Neergaard fra Trelleborg Fonden sammen med borgmester Carsten Rasmussen og Kulturudvalgsformand Linda Frederiksen.

– CMP har sat gadekunst på dagsordenen og placeret Næstved på landkortet på markant vis. Derfor ønsker et enigt prisudvalg at hædre ham, fortæller Næstveds borgmester, Carsten Rasmussen.

Læs også: Ny grafitti kunst ved Fønikskrydset er færdigt

CMP ONE er den drivende kraft bag udsmykningsprojektet, Næstved Kunstby, som forvandler byens rum med opsigtsvækkende værker udført at internationalt anerkendte graffiti kunstnere. Sammen med 16 andre kunstnere har han sat aftryk på kedelige og glemte flader i byens rum med 19 værker foreløbigt.

– Vi er meget glade for, at vi med Trelleborg Fondens Kulturpris kan være med til at opmuntre kunstnere og kulturaktører, som gør en særlig indsat for kulturlivet på Sydsjælland, udtaler områdedirektør Jesper Lund Vimmer, som har repræsenteret Trelleborg Fonden i prisudvalget.

Kulturprisen, som også går under navnet Grundtvig-Marie Prisen, er på 25.000 kroner og en privat omvisning på Rønnebæksholm, og er finansieret af Trelleborg Fonden.

Kulturprisen har været uddelt én gang tidligere i 2010, men først her i 2016 er der igen fundet en sponsor til prisen. Trelleborg Fonden ønsker at sponsorere prisen i 2016, 2017 og 2018.

Prisen er stiftet for at tilkendegive, at kunst og kultur er et essentielt element i den demokratiske debat og udvikling. Både Næstved Kommune og Trelleborg Fonden ønsker at understøtte, at en eller flere spirende kunstnere eller kulturelle udøvere fortsat opmuntres til at fortsætte og udvikle deres kunstneriske  virke.

Kommentarer