Problemet i dag er ifølge borgmestrene, at høje lønomkostninger medfører, at virksomheder med maritim omsætning i højere grad indhenter udenlandske montører til opgaver inden for vedligeholdelse og installationer i stedet for at trække på den danske arbejdskraft.
Dermed argumenterer borgmestrene for, at der forsvinder danske arbejdspladser i den maritime sektor, og at en fast montørordning vil sikre, at knowhow og ekspertise der opstår ved vedligehold og installationer på skibe bliver i Danmark, hvis den udføres af danske montører.
Kompensation til virksomheder
Borgmestrenes appel til regeringen kommer på baggrund af anbefalinger fra Vækstteamet for Det Blå Danmark, der i april 2017 leverede en række anbefalinger til blandt andet at styrke den maritime beskæftigelse i Danmark.
Med afsæt i de anbefalinger foreslår borgmestrene en form for økonomisk kompensation til de virksomheder, der anvender danske montører til opgaver ombord.
Forslaget lyder på en reduktion i virksomhedernes omkostninger svarende til det beløb, som virksomhedernes ansatte montører normalt ville betale i A-skat i den periode, de er beskæftiget med opgaver ombord på skibe i international fart.
Desuden kræver den ordning, at montørerne er skattepligtige i Danmark i de perioder, de ikke har beskæftigelse på skibene, og at de betaler skat i deres hjemkommuner.
Brevet blev sendt til regeringen den 24. august. Afsenderne er borgmestrene i henholdsvis Næstved, Frederikshavn, Hjørring, Aalborg, Mariagerfjord, Esbjerg, Svendborg, Kerteminde, Ærø, Lolland, Ringkøbing-Skjern, Kalundborg og Odense.
Kommentarer