Bilister og pendlere venter på politisk handling
Både Region Sjælland og resten af Danmark ville blive rigere, hvis Ringsted-Odense og flere andre jernbanestrækninger blev opgraderet. En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at en række jernbaneprojekter og et vejprojekt på Sjælland vil give overskud i løbet af en årrække.
Pendlerne bruger længere tid end nødvendigt i togene, men sådan behøver det ikke være. En oversigt, som tænketanken Kraka har lavet for Dansk Byggeri, viser, at der i Region Sjælland er rentable jernbaneprojekter og et vejprojekt, som vil give overskud i løbet af en årrække.
Det drejer sig om opgradering af hastigheden til 120 km/t på S-banen, en opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Odense og elektrificering af jernbanen på Sjælland og i resten af landet samt etape tre af udbygningen af Skovvejen mellem Regstrup og Kalundborg.
Alle disse infrastrukturprojekter på Sjælland har en intern rente på over fire procent, som betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.
– Opgraderingen af S-banen og jernbanen mellem Ringsted og Odense har endda en intern rente på henholdsvis 17 og 16 procent, så her er tale om virkelig gode samfundsøkonomske investeringer. Det er bare uforståeligt, at der ikke er sket noget – især med hensyn til Ringsted-Odense, som blev besluttet i 2009. Nu har vi ventet 10 år på, at projektet sættes i gang. Derfor er der ikke så meget andet at sige, end: Hvad venter i på, kære politikere på Christiansborg? Få nu sat de gode infrastrukturprojekter i gang, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.
– Ud over trafikprojekterne på Sjælland er der også en række infrastrukturprojekter i Region Hovedstaden, som både borgere og virksomheder i Region Sjælland kunne få gavn af, når de skal til og fra arbejde. Her har regeringen også spillet ud med et godt udspil til opgradering af infrastrukturen i Hovedstadsområdet, men der mangler både en konkret tidsplan for, hvornår skovlen sættes i jorden og finansiering, siger Jesper Toftebjerg Andersen.
En af de lokale virksomheder, der kender til spildtid på vejene er MC Byg i Borup.
– Fx arbejder vi på en byggeplads i Gentofte, og her ville vi gerne starte arbejdet allerede kl. 6 om morgenen og køre hjem kl. 14, i stedet for kl. 15, hvor myldretiden starter. Men en af naboerne til byggepladsen er ikke interesseret i, at vi starter arbejdet allerede kl. 6, så må vi vente til kl. 7.00. Men hvis jeg skal holde på mine medarbejdere, så bliver jeg nødt til at lade dem køre hjem kl. 14, for ellers er de først hjemme kl. 18, og det kan ingen være tjent med. Politikerne skulle selv prøve at hænge i en bilkø flere timer hver dag, mon så ikke infrastrukturen ville blive opgraderet i en fart, siger indehaver af MC Byg, Rene Christiansen.
Kommentarer